Laos, been there Don Det! - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Rachel Verhagen - WaarBenJij.nu Laos, been there Don Det! - Reisverslag uit Kratié, Cambodja van Rachel Verhagen - WaarBenJij.nu

Laos, been there Don Det!

Door: Rachel

Blijf op de hoogte en volg Rachel

16 Februari 2015 | Cambodja, Kratié

Oke eerst waren we nog in Thailand waar we in Chiang rai waren. We sliepen in het meest vreselijke hostel ever. Oke de bedden waren slecht, de wc was smerig, maar dat was nog niet het ergste snachts hoorde we ALLE geluiden van de buren.. oké ik de hele nacht en Judith dacht dat na een paar uur slapen de wereld verging dus werd ook wakker haha. In de ochtend bezochten we The black house.. een groot zwart houten gebouw met allemaal schedels, dierenvellen en botten. Mooi en bizar om te zien. Er hing ook een vreemd sfeertje, maar lastig uit te leggen hoe het voelde. Iets om zelf mee te maken! Na The black house pakte we de bus terug naar Chiang Rai om vervolgens weer de bus naar de witte tempel te pakken. De tempel was echt onwijs mooi alles was wit aan de buitenkant en binnen waren allerlei schilderingen zoals dat van 9/11, Michael Jackson, batman en weet ik t allemaal wat. De monnik schilderde al zijn nare en minder leuke dromen op die muur. Na die tempel konden we een hartje kopen en al onze wensen erop schrijven dit hebben we gedaan en in de boom gehangen. Ook gooide ik nog een muntje in de put en ik wenste na die afgelopen nacht dat ik de nacht erop beter zou slapen haha. Op de terug weg aten we nog een bordje pad thai en besloten we langs de weg te gaan staan om een bus aan te houden, maar er stopte een Australische man die al een aantal jaar hier in Chiang Rai woont en gaf ons een lift terug naar de stad. Super lief Enne weer een vink op onze to-do-list. Eenmaal weer bij het busstation terug pakte we de bus naar chong khong de grens overgang naar Laos..

3 Feb grens over naar Laos. We sliepen in een dorm met nog 3 andere meiden. 1 uit Engeland en 2 uit Oostenrijk. Dankzij de meiden uit Oostenrijk hadden we ook dit hostel. Om 8 uur stonden we bepakt en bezakt klaar met een voorraad eten van de 7 - eleven (supermarkt). We reden met een horde andere backpackers naar de grens bij chang khong. Daarna kregen we een thailand uit stempel, ruilde we bath om in dollars en kochten we een bus ticket om de friendship brug thailand/laos over te gaan. Eenmaal bij de douane in laos.. 3 minuten verder moesten we papieren invullen en een pasfoto afgeven om vervolgens te wachten totdat het vrouwtje achter de balie je paspoort liet zien. Best een grap als er nog zo'n 100 andere mensen om je heen staan. 35 euro armer en een bladzijde rijker in het paspoort konden we weer verder. We besloten met de meiden uit Oostenrijk Een tuktuk te delen maar uiteindelijk zaten we er met zijn 7e in en backpack op het dak. We hadden de meest trage tuktuk in laos en omstreken dus duurde even voordat we er waren. We hadden nog een soort haast want de boot zou om 11 uur vertrekken dachten we. Wij rende met backpack en al de trappen op om een kaartje te kopen om vervolgens weer heel snel naar beneden te rennen naar de boot. Eenmaal in de boot duurde het nog even voordat hij ging varen dus hadden we voor niks gerent, maar we hadden we een goede plek. We hadden een 9 uur durende boottocht waar allemaal bezopen en wiet rokende mensen op zaten dus wat een feest.. Daarna kwamen we in pak beng aan waar we een nachtje sliepen in een heerlijk bed.

4 Feb. Ons eerste croissant was een heerlijk ontbijt. Daarna weer de boot op richting luang prabang. Na 8 uur waren we in luang prabang en hadden we een stuk van de mekong rivier gehad. We zagen mooie natuur onderweg maar soms was het ook best saai. We slenterde anderhalf in de straten van luang prabang op zoek naar een hostel. Alles zat vol of was te duur. De prijzen liggen hier duidelijk hoger dan in thailand. Uiteindelijk een mooie kamer gevonden met een goed bed. Savonds aten we bij de foodmarket. We zagen er varkens poten en wilde zwijnen koppen liggen, maar dat hebben we maar over geslagen. We kozen voor een stalletje waar je een bord kreeg en dan alles op kon scheppen. Het eten was koud en daarna voelde we ons niet echt topfit.
5 feb.
We stonden om half 6 op want de monniken zouden rond 6 uur in de straten van luang prabang lopen. De bevolking geeft dan rijst balletjes aan de monniken. Het was vreselijk om naar te kijken. Overal in de stad hangen borden dat iedereen op afstand moet blijven, geen flits mag gebruiken, maar wat doen de meeste.. Ze staan met hun dikke telelens bovenop die monniken dus de monniken rende zowat voorbij.. (gelijk hadden ze). Daarna het was inmiddels half 7 zijn we weer gaan slapen en om 11 uur werden we weer wakker. We hadden als ontbijt een fruit shake met een stokbroodje met kip voor juud en kaas voor mij.. en zie tomaat, sla en heeeel veeeeeel ui. Daarna deden we een pakketje op de post met allerlei spullen die we hier echt niet nodig hebben, maar zonde is om weg te geven of gooien. Daarna waren we eigenlijk toch wel weer moe dus deden we een middag dutje tot half 6.. en deden we een rondje op de avond markt vol met souvenirs.

6feb. Op naar vang viang..We hadden keus tussen een plaats in het gangpad of nog zo'n 5 uur wachten. We besloten iets verder rond te kijken en verderop stonden kleine busjes. Uiteindelijk zaten we met 7 gasten uit Duitsland en een ouder stel uit Nederland 6 uur lang in een busje kris kras door de bergen. Eenmaal in vang viang hadden we zo een hostel gevonden en beneden waren een soort bedden waar je tv kon kijken en eten.

7 Feb. klaar voor het tubben! In een grote band de rivier af met onderweg allerlei barretjes en muziek. Uiteindelijk deden we er zo'n 4 uur over en het was het meest relaxe wat we ooit gedaan hebben waren we het over eens ( als je niet mee rekent dat je af en toe met je gat aan een steen bleef hangen haha). Savonds at juud een heerlijke kip hamburger en ik tagliatelle met kaas en bacon en heeeel veel knoflook. Daarna dronken we bier.. en kwamen we in een barretje Terecht waar we cocktails dronken en ik aan een tak likte waar ik de komende 2 dagen nog een vieze smaak van in mijn mond heb. Maaare goed voor de muggen ofzoiets.. We leerde 2 oudere "hippie" mannen uit Alaska kennen. ( En laten Juud en ik het nou toevallig van de week over Alaska hebben gehad en die husky honden). We proosten en riepen de hele avond Cheers en hebben er weer 2 nieuwe vrienden bij. Daarna gingen we naar een club waar ze de meest slechte muziek hadden en iedereen stond te lurken aan een ballon met iets erin. .(Misschien dat de muziek er beter van werd). We leerde ene Sara een meisje uit Zwitserland en kwamen niet meer van een paar laotianen af.. wel vertelde er 1 dat hij in vietiane woont en we overmorgen mee kunnen rijden.. Best handig want moeten we ook heen. ( achteraf bleek dat hij een eigen mini van bedrijf had). We maakte nog wat hangover foto's en op de terugweg aten we een broodje (dubbele chilli) en kregen er een banaan bij.. Daarna lag ik in coma haha.

8 Feb.. 20 euro armer een hobbelende weg en we zijn in the blue lagoon. Lees vijver in de achtertuin/ chersonisos. . Daar hebben we in de zon gelegen en na een paar uur hadden we het weer gezien. We gingen de hobbelende weg terug. Terug in het hostel zijn we gaan douchen en omkleden en aten we weer bij het tentje van gisteren. Daarna gingen we weer naar het zelfde barretje waar we 2 Franse, 1 Italiaan en een Portugees leerde kennen waar we mee gingen poolen. Juud zat samen met de 2 Franse jongens in het team (die het spel trouwens wel heeel serieus namen). En ik met de Portugees (tandje) en de Italiaan. . Wij wonnen! Een Franse Had zijn gitaar bij zich dus uiteindelijk stonden er een paar te zingen en kreeg judith een onwijs mooie serenade haha. Daarna gingen we met een hele groep naar een andere bar waar volgensmij iedereen doorgesnoven was.. (Enne drugs is illegaal). Op een gegeven moment waren we het zat en gingen we een broodje eten waar weer teveel chili op zat dachten we, maar uiteindelijk kwamen we erachter dat het de kip was die zo pittig was..

9 Feb. Uitgeslapen en bij een restaurantje een broodje gegeten en Judith boekte haar ballonvaart voor de dag erna. Dat betekende dus dus we nog een dag moesten blijven. Dat vonden we niet erg en besloten nog maar een keer te gaan stappen. We hebben ongeveer de hele avond over een potje poolen gedaan (we waren er niet zo goed in). Op een gegeven moment werd het team franse jongen, Judith en Rachel tegen team korea, maar na 5 minuten was het Rachel tegen team Korea en stond Juud aan de bar en franse jongen was nergens te vinden haha. Verder zijn we nog een club in geweest.
10 Feb. Weer uitgeslapen en voor Juud was het tijd voor haar ballon vaart. Savonds gingen we weer eten (dat doen we hier vooral) en gingen we nog even naar het barretje waar we de afgelopen dagen ons vermaakt hebben. We Namen afscheid van onze alaskotianen vrienden. . (Zo noem ik ze). En zo zijn we van harte welkom in Alaska ( de rode loper wordt zelfs uitgelegd of toch de gele.. haha).

11 Feb. .
Vandaag hadden we de bus om 9 uur naar Vientiane. We hadden de beste plaatsen achter de chauffeur. Helaas was er niet goed geteld dus hadden we 1 zit plek te weinig.. Wij waren de sjaak en er werd gevraagd of we een andere bus in wilde, maar daar hadden we geen zin in dus bleven zitten. Werd nog gevraagd of we van plek konden ruilen. . Enne daar hadden we ook geen zin in. De hele rit van zo'n 4 uur boze chinezen om ons heen gehad (jammer voor hun soms moet je aan jezelf denken). We werden de bus uit gegooid en stonden in the middle of nowhere. We moesten een lokale bus pakken, maar eerst werd ons nog een tuktuk aangesmeerd. Eenmaal een hostel gevonden te hebben zijn we rond gaan lopen in Vientiane. Een uur later stonden we voor een tempel/stupa (wat de mooiste van laos moest zijn). Zoals bijna alles hier in laos viel dit dus ook tegen. Wel grappig was dat we met een monnik gepraat hebben en er vrienden mee op Facebook zijn. Daarna zijn we terug gaan lopen naar het hotel waar we onderweg ei met rijst (Juud) en curry soep (pittig en vunzig) aten. Toen nog een Internet café opgezocht waar Judith dr foto's plaatste en ik alvast de full moon party In thailand boekte.
12 Feb. Vroeg op (alweer) om naar thakaek te gaan met de bus. Bij het busstation aangekomen was ik boos op alles en iedereen.. 1 ding is zeker het zijn een stelletje afleggers hier in Laos. Juud regelde snel een ontbijt.. ei pannekoek en rende de bus in, want hij was al aan het rijden. Na een bus rit van ongeveer 8 uur kwamen we aan. We stapte uit en ons werd wijs gemaakt dat we een tuktuk moesten nemen voor ongeveer 3 euro. De man zetten ons bij het guesthouse af, maar helaas het was vol dus moesten we alsnog een eind lopen. Uiteindelijk kwamen we in een hostel wat er goed uit zag. We besloten onze spullen in onze kamer te leggen en naar de rivier te gaan lopen, want daar zou een mooie zonsondergang zijn. Na een tuktuk gepakt te hebben was er inderdaad een hele mooie zonsondergang en wilde een Chinees Op de foto. Dit deed ik maar en ben gelijk vrienden geworden op Facebook haha. Daarna hebben we wat gegeten en besloten we om terug te lopen.
13 Feb.
Op naar Pakse .. We stonden weer vroeg op pakte onze spullen in en hadden een bus met heel veel toeristen. Na zo'n 7 uur kwamen we aan in Pakse waar we weer in de middle of nowhere gedumpt werden.. toevallig alleen alle toeristen en we een tuktuk moesten nemen naar de stad zelf. We hadden een hotel naam doorgeven, maar natuurlijk zette hij ons daar niet af en deed net of hij geen Engels kon. . Iets van het is maar 5 minuten lopen. Wij en de rest van de mensen geïrriteerd, Mrja zo is Laos. Die middag hebben we niet veel gedaan en eigenlijk wilde we alleen maar strand.
14 Feb. Valentijnsdag. . De berichtjes stroomde binnen en de telefoons Sloegen op tilt dat begrijpen jullie natuurlijk wel ;). Oké zonder dollen we stonden weer vroeg op (zoals de afgelopen dagen) en vertrokken met een mini bus naar don dhet ( de 4000 eilanden). Na ongeveer 2 uur rijden met de bus vloog er een koffer van het dak en hing mijn backpack aan de zijkant van de bus. Ik dacht dat het Juud dr backpack was dus ben heel snel gaan lopen/rennen om dr backpack te halen, want ik was bang dat er een auto overheen zou rijden. Uiteindelijk liep ik met die koffer over de snelweg. Na alles weer goed vastgemaakt te hebben op het dak gingen we weer rijden. 5 minuten later moesten er 2 mensen ruilen met het andere busje en moesten alle tassen er weer af.. (logica van niks). En na 10 minuten moest weer alles eraf, omdat we bij de boot waren aangekomen. Met het aanpakken van de backpacks stond er een zwerver naast ons die Ons wilde helpen. Gelukkig was ik langer dus hoefde ik hem alleen maar een beetje opzij te duwen en kon hij er niet bij en hoefde ik hem geen fooi te geven. Ik denk dat het een heel grappig gezicht was. Daarna was Juud aan de beurt aan de andere kant van de bus hij rende er naartoe maar ze had net optijd dr backpack van het dak. Wat een grap! Toen was het tijd om de boot op te gaan en na 10 minuten waren we op Don dhet. Een hippie eilandje waar je gewoon eigenlijk niks kan doen. In the Lonely Planet stond wel dat er strand was. (We hadden heel erg gehoopt op zon, zee en strand, maar helaas was er geen strand te bekennen. Na zo'n uur gelopen te hebben nog niks gevonden en besloten we maar weer naar het begin te gaan om daar een hostel te regelen. Dit betekende wel dat we ook weer een uur terug moesten lopen in die bloedhitte. Gelukkig kwam er een Jongen aangereden met een tractor en een bakje erachter dus vroegen we of we mee mochten rijden en dat kon als we maar 1 euro betaalde. Zo geregeld dus zaten we als 2 koninginnen in dat bakje.. Eenmaal terug vonden we een hutje we accepteerde het, maar dat was ook om dat de rest vol was. Eigenlijk was het een hele vieze kamer die nog nooit zeep gezien had en vol met spinnen. We besloten te chillen in de hangmat op het "balkonnetje" maar dat werd er ook niet beter op.. We hingen met onze konten op de grond haha. Judith verwoorde de hele situatie als 'Tussen de spinnen met mijn reet op de grond'.. Ik had het niet anders kunnen zeggen. We besloten te gaan eten. . Indiaas met naan HET lekkerste maaltje van India. Daarna gingen we weer in onze hangmat (met ons reet op de grond) chillen en werden we uitgenodigd om whiskey te komen drinken bij een Belg en een Nederlander. Daarna hebben we een kampvuur gemaakt en kwamen er nog meer mensen bij. Zo kwamen we erachter dat er nog veel meer Nederlanders op het eiland waren en hebben we er de hele avond mee zitten kletsen en whiskey gedronken.. alhoewel het duidelijk niet naar whiskey smaakte, want dat lusten we allebei niet.
15 Feb.
Half 9 stonden we "fris en fruitig" naast ons bed en had Juud het hutje bij het water geregeld dus konden we verhuizen. Deze was duidelijk veel beter. We gingen ergens ontbijten (dat hebben we deze hele reis nog nooit gedaan) en daarna hebben we de was ingeleverd en hebben we heel lang een tukkie gedaan en savonds weer bij de indiaan gegeten.
16 Feb.
Jaaaa we gaan Laos uit! Eigenlijk zijn we klaar met Laos en na dit van Van vandaag alleen nog maar erger.. Om 8 uur hadden we de boot terug naar het vasteland. Daar eenmaal door de straten aan het lopen moesten we onze ticket laten zien en visum papieren invullen. Op dat moment dachten we al Hey dit klopt niet.. Hij vroeg aan iedereen of ze het paspoort konden inleveren en dan voor 40 dollar was alles geregeld. Wij zeiden gelijk nee dat gaan we niet doen en een paar anderen (Nederlanders) ook niet. Zo zie je dat mensen echt naïef zijn.. Ze gaven gewoon hun paspoort af iets wat je nooit zomaar moet doen. Wij vulde de papieren alleen in en moesten daarna nog een half uur wachten totdat we de bus in mochten. Eenmaal bij de grens zei de man dat we 15 minuten hadden en dat anders de bus weg zou rijden (dit had hij al zo'n 3 keer gezegd om te proberen of we alsnog ons paspoort af zouden geven en hij geld zou verdienen), maar Zijn wij niet zo achterlijk als de rest en rende ik gereed met pinpas en Juud met de paspoorten de bus uit. Eenmaal bij de douane om Laos uit te komen werd er gevraagd om nog 2 dollar te betalen (stelletje afleggers! ) gelukkig hadden we wat kip en 1 dollar en konden we van een meisje 1 dollar lenen. We hadden namelijk wel verwacht dat we konden pinnen bij de grens en dan hadden we gelijk geld voor in cambodja (Riel). Bij het volgende tentje moesten we weer iets invullen en 1 dollar betalen.. shit! Geen rooie cent meer dus vroegen we naar een atm. Deze was er niet dus hadden we helemaal geen geld.. en nu.. Ineens had Juud het over thaise bath (thank god hadden we die nog! ). Na een hoop gedoe kregen we het gele blaadje (wat eigenlijk gewoon onzin betekent) en moesten we het visum halen. Ondertussen hadden we dus nogsteeds stress, want we waren veel Te bang dat de bus weer verder zou rijden. Uiteindelijk hadden we heel makkelijk het visum, tijd om naar de wc te gaan en zeker nog 20 minuten de tijd over. Tegen ons had hij gezegd dat we 15 minuten hadden maar tegen de andere die hun paspoort ingeleverd hadden 1 uur. Irritant! Eindstand is dat we 39 euro uit hebben gegeven aan een visum.. en met 0 cent de grens over zijn gegaan. Na een hobbelrit van zo'n 5 uur kwamen we aan in Kratie en werden we aangevallen door jongens met plaatjes van hotels in hun handen we kozen er voor 1 met zwembad. En waar we nu zitten hadden we echt nodig.. een paradijselijk resort met alles erop en er aan voor 2 euro en 20 cent per persoon per nacht..

Goed begin van Cambodja!

• 16 Februari 2015 - 16:41

Ada (oma):

Hoi hoi

Nou heb het gelezen hoor je verslag..........heb je vanmiddag natuurlijk al op skype gesproken....dus wist al het een en ander.......maar hoop dat jullie het daar weer naar je zin hebben......maar daar ga ik wel vanuit....betere kamer en zwembad dus dat moet goed zijn.......nu meiden veel plezier daar weer ....en tot horens xxxxxx

• 16 Februari 2015 - 17:20

Opa:

zoals oma al berichtte hadden we vanmiddag al contact gehad via skipe.
    maar de voorgaande dagen die jullie hebben beleefd was dan wel weer nieuw voor mij.
    ik lees het verhaal(verslag) met veel plezier,waaruit ik lees dat jullie het best naar jullie zin hebben.
    ga zo door,ook met je verslagen,zodat wij een goed beeld van al je belevenissen hebben.

veel plezier en geniet ervan nu het nog kan.

• 16 Februari 2015 - 18:51

Danielle:

Ha meiden, geweldig verslag weer! Lig in n deuk hier om hoe je het weer op papier zet allemaal. Hoor t je gewoon vertellen, echt jij!!

Veel plezier in cambodja en geniet even van de luxe van jullie huidige verblijf!

Liefs Mamma XXX

• 17 Februari 2015 - 14:36

Lucas:

Dankjewel voor je verslag. Het is knap dat je het heel beeldend weet te vertellen en het tegelijk levendig houdt met je persoonlijke notes tussendoor. Ik lees het met veel plezier.

• 28 Februari 2015 - 10:03

Judith:

Arghhh.. Zo bly dat we in Cambodia zyn nu!!
    Weg van die gekkelyke Laotianen