Cambodja; Zon, zee strand en geschiedenis. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Rachel Verhagen - WaarBenJij.nu Cambodja; Zon, zee strand en geschiedenis. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Rachel Verhagen - WaarBenJij.nu

Cambodja; Zon, zee strand en geschiedenis.

Door: Rachel

Blijf op de hoogte en volg Rachel

23 Maart 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

De afgelopen weken waren we vooral op het strand maar hebben we ook zeker wel het een en ander meegemaakt en gedaan. Lees maar....

1 maart. De hele dag op het strand. Juud at een kip salade en voelde zich hier niet lekker door. Volgensmij kunnen we beter op straat eten..

2 maart. De was weg gebracht. Toeren met scooter door shinoukville en de stranden. Boodschappen gedaan in een 'normale' supermarkt en zagen we fifty shades of grey in een eigen gemaakte bioscoop. Daarna besloten we een waterval te bezoeken, maar moesten we eerst 6 km voor rijden. Onderweg kwamen we een nep tol weg tegen waarbij iemand ons probeerde wijs te maken dat we moesten betalen. Maar uiteindelijk door gereden en kwamen we bij de waterval wat niet heel veel voorstelde. Toen terug gereden naar het strand waar we eindelijk een kokosnoot dronken, maar die eigenlijk heel vies wat.. Achh alles voor de foto!

3 maart. Strand en verbrand.

4 maart. Strand en werd er een rat dood gebeten door een hond voor ons neus. . Jeeehh weer 1 minder!
6 maart. Strand. Opzoek naar goedkoop eten savonds dat is hier erg moeilijk namelijk. Uiteindelijk vonden we crêpe met kaas en een broodje..
7 maart.
7 maart.
Er viel een gekko naar beneden en had een blauw dik ook uiteindelijk ging die dood en werd hij opgegeten door mieren R.I.P! Verder hebben we natuurlijk op het strand gelegen. Savonds rond een uur of 10 gingen we naar bed. We hadden de koekjes en chips zoals altijd in bed gelegen 'veilig' Tussen ons in en de klamboe om het bed. Al eerder waren we namelijk wakker geworden door ratten die alles op aten en een gat is onze tassen en backpack hadden gebeten, maar dit keer werd ik om 11 uur wakker van de pijn, want ja geloof het of niet er beet een rat in m'n teen! Ik riep Juud wakker die volgensmij dacht dat ik een grap maakte. We deden het licht aan en zagen dat ellendige beest nog weg rennen en het bloed droop uit mijn teen. Bij het hostel hebben we het schoon gemaakt en vroeg ik of ik misschien toch een rabiës prik moest Halen, maar dat wist ze niet. Uiteindelijk besloten we toch maar een ziekenhuis op te zoeken en voor 15 dollar ! Wilde de tuktuk meneer ons wel heen en weer rijden. Eenmaal bij her ziekenhuis aangekomen bleek het gelukkig de verkeerde te zijn, want hier hadden ze denk mijn teen geamputeerd haha. Uiteindelijk het goede ziekenhuis gevonden en maakte de dokter allebei mijn voeten schoon en dacht volgensmij minstens dat ik een enorme wond had. Na het schoon gemaakt te hebben maakte hij mijn inentingen klaar met diezelfde handschoenen en dat ging mij een beetje te ver dus ben ik weg gelopen om te vragen aan de Engels sprekende dokter of hij het kon doen.. Helaas! Hij legde het uit aan de dokter die waarschijnlijk zijn diploma bij een pakje boter gekregen had en zo kon die mij injecteren. Eerst kreeg ik twee prikken in mn onderarm om te testen Of ik een tetanus prik nodig had. En ja dat was dus prikte die hem met een te kleine naar ergens in mijn boven arm wat duidelijk niet de goede plek was. Daarna werd ik lekgeprikt in mijn andere arm en als laatst was mn bil aan de beurt Jeeehh. . Uiteindelijk zat ie ergens in mn onder rug oké dan klaar en we konden naar huis. . Slapen maare niet echt rustig.

8 maart. Pijn teen. Strand Enne verder volgensmij niks. Savonds bij beach chalet gegeten en vertelde ze ons een plek te hebben om te slapen. Aardige Grieken. .

9 maart. Verhuist naar een ander hutje. Weer op het strand gelegen enne verder volgensmij niet veel soeps. Snachts toch weer een rottige herrie makende rat, maar kon niet binnen komen. Uiteindelijk 6 uur in de ochtend rat weg gejaagd.

10 maart. Scooter gehuurd en weer terug naar het ziekenhuis. Daarna boeken geruild en opzoek naar een Internet café waar Juud dt foto's op Facebook poste daarna opzoek naar een tempel waar uiteindelijk niet veel aan was. Om vervolgens 1 dollar te eten en het slot van de scooter vergeten er af te halen dus die ging ineens niet verder met rijden. . Midden op straat het slot uit het wiel gepulkt en toch maar een nieuwe gehaald. Tsjaa altijd wat met die scooters

11 maart. Verhuist naar een goedkopere kamer en weer liggen bakken op het strand.

12 maart. Strand en savonds bier gedronken met Mr yeath en zn vrienden. .

13 maart uitslapen Enne weer strand.

14 maart. Strand zoals al die weken al haha.

15 maart. Inpakken en wegwezen. Eerst tuktuk van otres beach naar shinoukville waar we ergens werden gedumpt. Uiteindelijk kwam gelukkig en ook nog eens een super deluxe bus aanzetten en hadden we wifi. Savonds rond een uur of 6 half 7 kwamen we aan in phnom penh waar we de bus werden uitgegooid, maar we bleven zitten en na wat zeuren bracht de chauffeur ons toch naar het grote busstation. Na wat straatjes te zijn ingelopen kwamen we een best wel duur hotel tegen maar we hadden niet zoveel keus, want er was n hoop vol. We hadden een schimmel kamer met dikke spinnen (gelukkig maar voor 1 nacht). Daarna probeerde we een bus te regelen n in ons beste cambodjaans uit te leggen waar we heen wilde. En was dat na een paar tentjes binnen te zijn gelopen geregeld. Daarna zijn we de avond markt op gelopen waar we curry en noodles aten.

16 maart om 8 uur met de tuktuk naar een bus station om vervolgens weer opnieuw uit te leggen waar we heen moeten (schijnbaar snappen ze het niet als je niet de zelfde route doet als alle andere toeristen). Uiteindelijk 4 en half uur in de bus gezeten om in krakor aan te komen en daar voor 1 dollar achterop een motorbike te springen en in chankong luong (drijvende huisjes op het water en verder geen kant op kan) aan te komen nouja bijna dan. Eerst een bootje in en werden we bij onze homestay afgezet. Waar we slapen op een matras op de grond en je moet piesen in het water. Daarna besloten we een boottocht re maken over het meer en konden we zo alle huisjes bekijken. Wat een armoede hebben die mensen en wat een klein wereldje hier kunnen we ons zo niks bij voorstellen.

17 maart. De dag daarna stonden we om half 7 op om ons te douchen.. Nouja dat hebben we maar over geslagen, want van water met drijvende drollen erin wordt je niet schoner. Om 8 uur hadden we het bootje terug naar het vaste land en stonden de scooters alweer te wachten om ons terug naar krakor te brengen. De bus naar battambang zou pas om 10 uur vertrekken en we hadden het idee dat er veel te veel geld voor werd gevraagd dus besloten we zelf iets te regelen. Nog geen 3 minuten later zaten we bij een man in de auto die ook naar battambang moest dus we hadden geluk. Na zo'n 2 uur rijden waren we er. Hij dropte ons ergens en we zochten snel een hotel om vervolgens gelijk de bamboo trein te pakken. Deze trein gebruikte ze vroeger voor rijst te vervoeren. Het leek wel een achtbaan zo hard ging dat ding. We maakte een tussenstop in een dorpje waar een Schattige oude man drinken verkocht en besloten wat te kopen. Dit was ook wel nodig, want het was bloedheet.. zweten de hele dag. Daarna besloten we met een man die ook bij ons op de bamboo trein zat wijn te gaan proeven. We dronken de meest smerige rode wijn die er op de wereld bestaat, maar het is ook de enige wijn maker in heel Azië (wat we nu wel begrijpen waarom). Daarna gingen we terug naar de stad en aten we indiaans en daarna terug naar het hotel waar we bijna geen oog dicht deden, omdat het er zo vreselijk warm was.

18 maart. Smorgens waren we blij dat we uit de kamer konden, want wat een hitte. We zochten een taxi op die we met een cambodjaanse vrouw moesten delen.. Nou was dat niet zo erg, maar wat ze bij haar had in een tasje dat was erg! We weten niet wat het was maar de lucht kon door voor bin juice (sap van een afvalbak) misschien was het nog erger dan durian. Een lucht waar we kotst neigingen van kregen. Misschien hadden we ook wel de verkeerde taxi gekozen, want de chauffeur was ook een pakjes bezorger dus de hele auto lag vol met pakketjes en we hadden 2 grote banden op de achterbak. Na 4 uur bin juice lucht kwamen we aan in Siem Reap waar we snel een hotel vonden. Rond 5 uur besloten we een rondje te gaan lopen, maar wat een hitte! Nog nooit zulke hitte mee gemaakt. Daarna liepen we naar de nightmarket waar we yoghurt ijs als avond eten aten. Gewoon omdat het kan!

19 maart. We zochten een hotel op met zwembad en hebben daar de hele dag gelegen.

20 maart. Om 4 uur ging de wekker en om 5 uur vertrokken we naar angkor wat tempels om eerst de angkor wat tempel te zien bij zonsopgang. Wat een grap om mensen zo te zien dringen om het beste plekje te hebben. Na anderhalf uur te hebben gewacht werd het beloond met een mooie zonsondergang. Uiteindelijk zagen we heel wat mooie tempels zoals Angkor wat, angkor Thom, Takeo, Ta Prohm, Phnom Bakheng. De foto's staan op Facebook :). Na zo'n 7 uur in de bloedhitte te hebben rond gelopen besloten we dat het mooi was geweest en hebben we in de middag een flinke power nap gedaan.

21 maart. Weer het zwembad opgezocht en savonds dronken we bier en stonden we in misschien wel de meest rare club van siem reap. Op de terugweg leerde we een new yorker/londenaar/Venezuelaaan/ecuadoriaan kennen (volgensmij wist ie zelf niet waar die vandaan kwam) in ieder geval was hij dol op zichzelf en nam een straat kindje hem goed in de maling. Karma is a bitch!

22 maart. Uitkateren bij het zwembad en savonds onze laatste dollars uitgegeven in de supermarkt.

23 maart. Vandaag waren we uit on zelf best vroeg wakker. We moesten al onze spullen in 1 backpack proppen en dan mag hij ook nog maar 20 kilo wegen.. Uiteindelijk zitten al onze kleding ( nou al eigenlijk is er niet veel meer over) in ons eigen rugzak en de rest in Juud haar backpack en de mijne hebben we erachter vast gemaakt om vervolgens alles in 1 backpack hoes te proppen. Al met al best goed gelukt eigenlijk. Alleen hopen dat het niet meer dan 20 kilo is. Om half 12 pakte we tuktuk om naar het vliegveld te gaan en nu wachten we tot we mogen inchecken. Zometeen vliegen we naar Thailand waar we eerst een tussenstop op Bangkok hebben en daarna op Phuket vliegen. We kijken er naar uit om weer naar Thailand te vliegen, maar dat betekend ook dat we nog maar 3 weken te gaan hebben.

Bij deze sluiten we cambodja af een land vol bizarre, trieste en mooie geschiedenis, een land vol armoe, maar een land om zeker een keer gezien te moeten hebben..

PS. Bedankt voor alle reacties die jullie hier onder zetten!

• 23 Maart 2015 - 15:50

Opa:

Nou rachel,wat een verhaal weer.
    Ik merk dat de rust momenten wel de overhand hebben gehad.
    maar wat wil je met zulke temperaturen.
    daarbij het eten en slapen ook niet als superclass bestempeld
    kunnen worden.maar dat je wel weer een reiservaring rijker bent.
    geniet er nog 3 weken van en koester deze dagen.

veel liefs opa en oma xxxxxxxx

• 23 Maart 2015 - 19:27

Marij Pullens:

Hallo rachel en judith,

Leuk om jullie reis te volgen, wat je allemaal mee maakt. Als je zit te lezen dan griezel ik er van wat jullie eten en drinken Maar jullie zijn straks wel een hele ervaring rijker. Nu de laatste 3 weken geniet er maar van. En kom weer veilig thuis. groetjes marij.

• 23 Maart 2015 - 19:43

Lucas:

Opnieuw een bijzonder verslag. Heel anders van sfeer dan je vorige verslagen, maar even levendig en leuk direct verteld.

• 23 Maart 2015 - 22:13

Lian&Bart :

Lekkere rustige dagen waren dat aan het strand! Jullie hebben goed bij kunnen tanken om de reis voort te zetten dus weer energie voor wat actie en inspanning. Jee wat een temperaturen, dat kan een mens ook slopen hoor!

• 23 Maart 2015 - 22:41

Bart&Lian:

vervolg. Gelukkig dat jullie niet vaak ziek zijn geweest, met al die insecten en soms een beschimmelde kamer. Weer lekker in Thailand voor de tweede keer, zal weer vertrouwd voelen haha. Hele fijne weekjes en nog intens genieten van alles! Veel liefs xx

• 26 Maart 2015 - 23:08

Roelie:

nu toch even via waarbenjij.nu een reactie van mijn kant: het laatste verslag: nou, ik heb bij mezelf al vaak de vraag gelegd of "zulke" reizen wel wat voor mij zouden zijn!! nou lieverds, volgens mij niet. ik houd niet van thrillers lezen, doe ik t wel, staat mijn hart zo'n beetje stil, zo is jullie verslag ja ook!! huiver!! knap dat je dit doorstaat, wat een bikkels!! echt mijn petje af. fijn dat jullie nu weer verder/terug reizen. de foto's zie ik later (ook ik blijf eigenwijs).
    geniet!! met veel liefs en xx roelie