Wat een levennnn! - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Rachel Verhagen - WaarBenJij.nu Wat een levennnn! - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Rachel Verhagen - WaarBenJij.nu

Wat een levennnn!

Door: Rachel

Blijf op de hoogte en volg Rachel

29 Oktober 2016 | Tanzania, Zanzibar

21 oktober en 22 oktober. EINDELIJK! Al zullen sommige van jullie denken. . Eindelijk?!?! Die meiden zijn altijd weg. Ja dat is ook wel zo, maar nu voor ons zelf op vakantie. Alleen maar dingen doen die je zelf wil, aan jezelf denken en natuurlijk ook wel een beetje aan de ander. Klinkt misschien een beetje egoïst of vind ik dat egoïstisch klinken. Maar met het werk wat Judith en ik doen zijn we 24/6 of 24/8 (ligt aan hoelang de reis is) bezig met mensen verzorgen, helpen, aansturen, aanspreken, begeleiden en zorgen dat de boel draaiende blijft. Super leuk, maaaar nu is het tijd voor VAKANTIE!
Zanzibar. . Waarom? Nou Azië heb ik ondertussen wel een beetje gezien.. nu is Afrika aan de beurt. Zanzibar is een paradijs zeggen ze en ik vroeg mij af of er stranden zijn mooier dan Bonaire. Nou later dit verhaal kom ik er op terug of ik eindelijk een mooier strand heb gevonden.
Goed we waren bij 21 oktober. Vrijdag.. de dag daarvoor een hoop stress om mijn backpack in te pakken, want ik had een nieuwe gekocht en bleek een beetje te klein te zijn of ik heb teveel spullen mee dat kan ook. Anyway vrijdag om 11 uur heeft opa mij bij het station gedropt Juud zat al in de trein 3 kwartier later stonden we op Schiphol. Ingecheckt, bagage ingeleverd, dollars gepint en nog de laatste 20 euro opgemaakt die in mijn portemonnee zat. Starbucks groene thee (geen aanrader), een broodje en n zakje pinda's voor 4 euro! Daarna konden we het vliegtuig in. We zaten bijna achterin en we hadden 3 stoelen voor zijn 2en dus super relax. We vlogen met Emiraten dus dat is superdeluxe vliegen. We waren van plan om te gaan slapen, maar eigenlijk alleen maar film gekeken en muziek geluisterd en toen was de 6 en half uur durende vlucht alweer om. Aangekomen in Dubai moesten we door naar de andere vlucht. 3 uur overstaptijd. Dat hadden we dus ook wel nodig echt een mega groot vliegveld. We werden van "het kastje naar de muur" gestuurd. 3 bussen en 3 terminals verder hadden we eindelijk de goede gate en konden we na 10 minuten wachten het vliegtuig in. Flydubai een soort transavia vlucht maar dan zit je er 5 en half uur in.. gelukkig hadden we nog niet geslapen op de vlucht daarvoor zo hebben we bijna de hele vlucht liggen/zitten slapen.
"Uitgerust" waren we geland op het vliegveld van zanzibar. Eerst moesten we nog even ons visum betalen en nog even een foto. Fijnn als je net 19 uur onderweg geweest bent. Uiteindelijk waren we 50 dollar armer en een mooie visa in ons paspoort rijker. Onze chauffeur die geen Engels sprak haalde ons op om ons naar het resort te brengen. Onderweg besefte we ons weer dat we in Afrika waren. Stoffig, overal mensen op straat en de lucht van verbrand afval Kwam ons te gemoed. Een soort thuis komen? Nee dat nog niet. Na een uur kwamen we aan in het resort. Welkomstcomite stond voor ons klaar (nep)masai en een kokosnoot. . Goed begin. Eenmaal in de kamer zijn we ons gaan omkleden en hebben we de hele middag bij het zwembad gelegen en vooral geslapen. In de avond zijn we een rondje gaan lopen en het werd al gauw donker zo konden we wel alle hermietkreeftjes aan de wandel zien gaan kwamen we er achter dat er hier in de buurt niet zoveel te doen is. Maaaaar aangezien hier het uitzicht en het strand paradijselijk mooi is mogen we zeker niet klagen! Dus om er op terug te komen of het strand mooier is dan op Bonaire zeg ik bijna na al die reizen die ik heb gedaan JA het is mooier!

23 oktober
Na zo'n 11 uur te hebben geslapen werden we wakker. Tijd voor ontbijt helaas waren de Russen ons voor geweest dus was er niet zo heel veel keus meer. Ach een eitje en n broodje meer hebben we niet nodig. Daarna bikini aan gedaan en op het strand gelegen. Heerlijk relaxen het was zelfs zo relaxed dat we weer hebben liggen slapen. Ook klom er een man in een palmboom en zo hadden we dus een verse kokosnoot. Ook zijn we gaan wandelen over het strand. Je heb hier enorm veel verschil met eb en vloed. In de middag is het eb dus is het zeker 1 km lopen totdat je tot je middel in her water bent. Erg leuk want zo zijn we zeekomkommers tegen gekomen en ook een zeeslak (al weten we niet heel zeker of dat wel een zeeslak was). Verder hebben we de dag niet zoveel gedaan. Geprobeerd wi-fi te krijgen en op zoek te gaan naar wat er nog meer willen doen. Ik heb nog wel een leuke grap van de dag.. toen we vanavond eten bestelde vertelde de over dat de kok er nog niet was, maar wij wel al onze bestelling konden doen. Een half uur later vroeg Judith zich af of de co.. (vertaal kok maar in het engels) er al was. Gelukkig zei ze niet het hele woord en was ze net optijd om het goede woord te zeggen chef. Wij konden er om lachen. . Jij misschien ook of niet zoniet dan had je er bij moeten zijn denk ;)
Voor nu lekker slapen en morgen weer een nieuwe dag!

24 oktober
Vandaag is het maandag.. voor de meeste mensen vaak een rot dag. Dag na het weekend en weer een hele werkweek in het vooruitzicht. Nou ik denk dat wij wel is vervelendere maandagen hebben meegemaakt! Vanmorgen waren we vroeg wakker (ja schijnbaar zijn wij ook wel eens uitgeslapen). Aangekleed en naar het ontbijt. . Voordringende Russen zijn best irritant maarja waarom je irriteren als je vakantie heb? Ja..ik stond mij best te irriteren als er weer een Rus "stiekem" voor me ging staan om ongeveer 1 minuut eerder aan de beurt te zijn voor een gebakken ei. Nouja als hun daar blij van worden vooruit dan maar.. wij hebben geen haast, want we hebben de hele dag de tijd in dit paradijs. Uiteindelijk ontbijten met een vers ananassapje en en gebakken ei en konden we op naar kwenda (ja.. hoe schrijf je dat?!?). We wilden op stap op de lokale manier. Niet in dure rijke stinkerd taxi's, maar gewoon zoals de mensen dat hier doen. Dus hadden we een dhala dhala (klein busje)nodig. Na nog geen minuut sprak de eerste taxi chauffeur ons al aan. Je moet je voorstellen staan wij daar als 2 blonde meiden langs te straat te liften in de felle zon. Na een hoop heen en weer gepraat dat we op de lokale manier wilde rijden kwam de volgende taxi langs scheuren. Vol in zijn achteruit of we met hem wel mee wilde (ondertussen stonden er dus 2 taxi's bij ons waar we NIET mee mee wilden, want we willen het zoals de local's dat doen ja!) Toen kwam er een dhala dhala aanrijden stopte voor ons en voor ongeveer 25 cent scheurde we de lange weg af. Als hij moest remmen werden we de lage bak (soort de achterkant van een jeep maar dan met een dak erop) door geslingerd en die local's bleven gewoon zitten alsof er niks aan de hand was. Na nog geen 10 minuten kwamen we aan in het dorpje. Nouja dorpje misschien mag je het dat nog niet eens noemen zo klein. Volgensmij werd ook het hele dorp wakker, omdat wij er rond liepen. Veel mensen bemoeide zich met ons en uiteindelijk hadden we 5 flessen water, 2 mango's en een ananas voor 10 dollar. We probeerde af te dingen omdat dit voor hier veeeel te duur is, maar dit lukte niet. Laat die ananas en mango's dan maar zitten en hebben we bij een ander tentje flessen water gehaald. Op de terugweg stopte er verschillende "taxi's" en konden we wel voor een bedrag mee rijden. Een bedrag wat natuurlijk veeeel te veel is.. jammer joh voor hun dan! Haha. Ondertussen nog wat staan praten met mister unox de lijmsneuver of hij kon zo mee met ons op werk"vakantie" daar waren we nog niet helemaal achter. Do you want some ananass, fruit passion or coconut? Uiteindelijk stopte er een man Hassan en die wilde ons wel terug brengen. Hij kwam wel betrouwbaar over dus reden we mee. Aardige man en toen we hem geld gaven wilde hij het niet eens aanpakken. Toch met een beetje aandringen pakte hij het aan. Fijn er zijn dus ook mensen die gewoon aardig zijn en niks aan je willen verdienen. Alhoewel hij schreef nog wel even zijn naam op en uiteindelijk heb ik mijn pen niet meer terug gekregen haha. Ach als hij daar blij van wordt. In de middag hebben we eerst nog bij het zwembad gelegen en daarna bij het strand.. muziekje aan, mooi uitzicht en een beetje onzin kletsen. In de avond toen we buiten zaten nog rondslingerende madagaskar apen.. wat een leven!

25 oktober
Vanmorgen weer vroeg wakker en al had ik aardig wat uurtjes erop zitten een ochtend humeurtje heb ik altijd wel. . Of nouja niet teveel praten en vooral ik die niet zoveel terug zeg. Achja gezellig voor Juud mrja die kent mij ondertussen. Vanmogen dus ook vroeg aan het ontbijt. Helaas net te laat want er was weer een rij met Russen, Oekraïners, Italianen. . Ach 1 pot nat. Gebakken eitje en een papaya sapje en we kunnen er weer tegen aan. Nouja vandaag stond er niet veel op de planning, maar gewoon lekker zonnen met een muziekje erbij en een beetje klagen dat het zweetheet is. Ineens hoorde we een paar klappen van een stok en een nep masai had een slang dood geslagen. Dit was een hele dunne groene slang van ongeveer 1 meter, giftig maar niet voor de mens. Vanmiddag was het weer tijd om te eten juud bestelde loempia's en ik pasta carbonara. Helaas geen succes. Daarna weer lekker op het strand gelegen waar nu een paar gasten aan het voetballen waren. Hun stonken zo erg dat als ze in onze wind richting liepen er een aroma van een hele sterke patat speciaal voorbij kwam. Nog een paar uurtjes in de zon gelegen en toen na de douche ja zo rood als een tomaat.. en ik vanmiddag nog zeggen dat ik mij goed moet insmeren (heb ik ook echt gedaan). Nu lekker vroeg naar bed!

26 oktober
Ja vandaag stond er wat op het programma.. kwart over 6 was ik al wakker terwijl we om half 10 opgehaald zouden worden. Dan maar ff douchen en sinds dagen maar is een beetje make-up op ons hoofd. Lekker ontbeten en toen richting de poort. Robinson en chauffie ( aangezien onze chauffeur zijn naam op zoiets leek noemden we hem maar zo) stonden al klaar. Eerst tanken en daarna op naar Paje, in het zuiden, waar we het Seaweed centrum hebben bezocht. Helaas was er niet zoveel aan de gang. Wel kregen we een drankje van hibiscus. Uiteindelijk besloten we wel wat te kopen, want we waren niet voor niks heel dat eind over het strand door een dorpje gelopen in 38 graden zwetend en puffend om met lege handen terug te komen. Uiteindelijk moesten we 5 dollar betalen voor 3 stukjes zeewier zeep, want we kregen geen wisselgeld. . Dan moet je niet bij ons zijn dus wilde we nog een stukje zeep. Uiteindelijk de manager erbij en toen kon het ineens wel. Nou vooruit maar weer. Toen weer het stuk terug gelopen, maar dan op ons tempo in plaats van dat van de Afrikanen dus waren we ineens een stuk sneller terug bij de auto. Daarna zijn we een reptielen farm waar ze een kameleon hadden. Hier wilden we mee op de foto, maar eerst moest hij nog gevonden worden. Wij gingen opzoek naar een grote kameleon, maar uiteindelijk was hij iets groter als je hand. Juud vond m als eerst wat hun verbaasde. Uiteindelijk op de foto geweest met het kameleontje en at hij nog wat van Juud dr haar haha. Na dat gedaan te hebben kregen we onderweg uitleg over wat voor soort bomen er allemaal stonden zo zijn we van alles tegen gekomen zoals; passiefruit, mandarijnen, lyche, pepers, katoen, papaja, jackfruit, mango, en iets wat in het swahilli appel heet. Onderweg kregen we nog een stuk geroosterde maiskolf, passie fruit (hele zure!) en mango. Ik had nog een fishermen friends in mijn tas dus hebben we die hun laten proeven vonden ze niet zo heel lekker haha. Daarna nog naar de vismarkt geweest op het moment dat we uit stapten keek die hele markt naar ons.. fijnn. . Het liefst hadden we blijven zitten. Toen we rond liepen werd ook die hele markt wakker. Later vroegen we aan Robinson wat die mensen nou eigenlijk allemaal te vertellen hadden. Nou laten we het er bij houden dat ze ons erg mooi vonden. Toen was het weer tijd om terug naar het hotel te rijden en hebben we nog even wat gegeten en op de wi-fi want ja zonder kunnen we niet. Haha

27 oktober
Dagje strand; een warme dag vandaag en veel wind. Op het strand verkochten ze inktvissen of octopussen. . We weten niet welke het nou waren. Onrustige dag op het strand vandaag. Veel mensen in de weer en probeerde dingen te verkopen. Bijna volle maan.. misschien ligt het daar aan? Vanavond hebben we een cocktail op. Nouuuu sterk! Na 1 hadden we wel genoeg en hebben we als een blok geslapen.

28 oktober
Niet wakker te krijgen.. dat ligt toch niet aan die cocktail van gisteren dat kan niet haha. Vandaag ochtendgym in het zwembad nou dat hielp wel.. daarna weer naar het strand en natuurlijk een tukkie gedaan. Ineens werden we wakker van muziek en wat zagen we een ezel voorbij lopen met een kar achter zich aan waar muziek uit kwam. Reclame voor een strandfeest vanavond. Ik heb er nog een stukje van gefilmd erg grappig. Uiteindelijk tot een uur of 3 op het strand gelegen. We dachten dat de zon niet scheen, maar aan het einde van de dag was ik een tomaat. Savonds toen we wat gingen eten hebben we nog een Nederlandse jongen leren kennen erg mee gelachen en dankzij heb hebben we nu de lonely planet van Tanzania!

Nu net in stone town beland met een dalla dalla (klein busje/vrachtwagen)sardientjes in een blik. Wat een rit! Kost ons een paar jaar van ons leven. Ook enorme stortbui aan regen, maar het verhaal wordt vervolgd.
Voor nu iedereen een fijn weekend wij gaan de boel is verkennen hier.

Laat vooral een reactie achter dat vinden we leuk! ;)

Groetjes,

Rachel en Judith

  • 29 Oktober 2016 - 19:00

    Oma:

    hoi Rachel........het is weer een prachtig reisverslag...jullie vermaken zich wel weer....
    en maken altijd van alles mee......
    maar kijk uit met verbranden goed smeren hoor....
    vind het steeds weer knap dat je het zo goed kan verwoorden je verhaal....staat er weer heel leuk...
    Nu wens jullie weer veel plezier daar...en wees voorzichtig met vreemde mannen he!!!
    Liefsssss Oma en de groetjes ook aan Judith doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiii xxxxxxxxx

  • 29 Oktober 2016 - 20:14

    Danielle:

    Ha lieverd, ik heb weer genoten van je verhaal. Ik hoor t je gewoon vertellen de manier zoals je t schrijft. Heel leuk!
    Jullie zijn lekker aan t genieten. En goed dat jullie eerst es ff flink hebben bijgeslapen, dat hadden jullie echt nodig. Dik verdient ook! Wat je zegt, altijd voor n ander aan t zorgen en nu is t 'Rachel&Judith-tijd'. Doen jullie goed.
    Ik kijk alweer uit naar jullie volgende verhaal!
    Liefs en dikke kus Mamma ❤❤❤

  • 29 Oktober 2016 - 20:42

    Opa:

    Ja Rachel
    Ik moet mij volledig aansluiten bij de voorgaande schrijfsters
    Respect hoe jullie het allemaal organiseren plannen en maar weer aandurven
    Toen ik in het leger ging hadden ze daar een motto/lijfspreuk
    Zonder vrees zonder blaam. Ik denk dat jullie ook in die trant door het leven gaan
    Dames geniet ervan en (spoedig) tot ziens

  • 30 Oktober 2016 - 13:33

    Lian:

    Hardstikke leuk om weer een reisverslag te lezen (te lang geleden haha) en bij alles wat jullie ondernemen een beeld te krijgen. Lukt aardig moet ik zeggen. Fijn dat jullie samen zo genieten "wereldmeiden". Kijk uit naar je volgende verslagen. Nog een fijne tijd in Zanzibar met mooooie stranden. Take care Ladies. Veel liefs

  • 30 Oktober 2016 - 14:27

    Lucas:

    Hey Rachel,
    Wat een lekker reisverslag. Mooi vlot geschreven en goed leesbaar. Natuurlijk met indrukken van het land, maar vooral vol persoonlijke opmerkingen. Leuk dat je regelmatig ook een relativerende opmerking maakt. Zorgt voor humor en tilt het verslag boven de middelmaat uit. Ik heb je verhaal net heel veel plezier gelezen.

  • 31 Oktober 2016 - 08:40

    Ilse:

    Super om jullie verhaal te lezen! Wij hebben Zanzibar ook nog in de planning staan maar dat wordt nog even doorsparen als ik dat zo hoor! Vanavond vlieg ik eindelijk naar huis en vanaf morgen kan ik ook weer genieten van het strand en de zon :D En ook voor mij dan eindelijk een "vakantie gevoel" na al het gereis met die lieve oudjes... Dames geniet nog even van Zanzibar en Karibu Diani Beach! Daar alles natuurlijk weer pole pole. Nachtje crashen bij ons is ook geen probleem.

    Tot snel!

    En met die Afrikaan van mij, regelen we gewoon lokale prijzen voor jullie hoor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Zanzibar

Rachel

Mijn eerst reis begon in Moskou waar ik samen met Clau de trans Mongolië expres pakte en de prachtige ongerepte natuur van Rusland, Mongolië en China voorbij zag razen. Daarna volgde nog het vieze, maar o zo mooie culturele India en het nog niet zo heel populaire Sri Lanka. Een jaar later bezocht ik als coach met een groep studenten Kenia waarbij we een paar dagen Nairobi bezochten en later 6 weken in Kisumu en 5 weken in Rangala verbleven. In 2014 bezocht ik samen met Judith het land waar alles kan Thailand, Laos het land van de onaardige mensen die je in de maling nemen waar je bij staat en Cambodja met de mooie en ook minder mooie geschiedenis. Nu is het weer tijd voor een nieuwe reis. Tuurlijk ben ik tussendoor niet alleen maar in Nederland geweest. Zo bezochten we Bonaire, Curaçao, Griekenland en Gambia. Nu tijd voor een nieuw verhaal.. Dit keer gaat het over Zanzibar, Tanzania en weer terug naar Kenia.

Actief sinds 16 April 2012
Verslag gelezen: 646
Totaal aantal bezoekers 18682

Voorgaande reizen:

21 Oktober 2016 - 10 December 2016

Karibu Afrika!

14 Januari 2015 - 15 April 2015

Thailand, Laos & cambodja

01 Januari 2014 - 01 April 2014

Kenia

11 Augustus 2012 - 30 November -0001

Azie reis

Landen bezocht: