Hello Cambodia! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Rachel Verhagen - WaarBenJij.nu Hello Cambodia! - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Rachel Verhagen - WaarBenJij.nu

Hello Cambodia!

Door: Rachel

Blijf op de hoogte en volg Rachel

28 Februari 2015 | Cambodja, Preah Seihanouk

Zijn we weer.. nu vanaf het witte strand en de blauwe zee geschreven wat een heerlijkheid!

17 feb. We hadden een mooie kamer, maar kwamen er vannacht achter dat het bed toch wel een beetje te klein is voor ons 2. Het is zeg maar een anderhalf persoons bed. Nou vind ik Juud aardig, maar om nou snachts ook nog tegen dr aan te moeten liggen is wel heel veel van het goede haha. Anyway we stonden "vroeg" op om een plekje te bemachtigen bij het zwembad. Na een ochtend en middag vol zon was ik zo rood als de kleur van mijn bikini, maare rood wordt bruin he! Om half 3 was de zon weg en zijn we wat gaan eten. Daarna heeft Juud heel veel uur achter de computer gezeten om de foto's op Facebook te zetten. Daarna besloten we (het was al donker en donker is echt heeeel donker in cambodja) de supermarkt op te zoeken. In het donkere straat bij het hotel werden we bijna aangevallen door een hond. Helaas sprak de bevolking totaal geen Engels dus na 10 Minuten zijn we maar terug naar het hotel gelopen waar we eigenlijk stiekem niet meer naar terug durfde door die hond. Gelukkig kwamen we hem niet meer tegen en konden we veilig het hotel in.

18 februari
Weer vroeg op en een scooter gehuurd. De mijne leek wel een motor en die van Juud een puchie. We moesten eerst een beetje inkomen en op de wegen hier is het toch was lastiger rijden dan in Nederland. Na 35 km gereden te hebben kwamen we eindelijk bij de turtle farm (schildpadden) bloed heet en toen al zo rood als een biet. Juud haar scooter deed trouwens heel raar en stopte niet meer met rijden. Ze reed bijna teg tempel aan maar stopte net optijd en later weer maar Gelukkig liep ze er naast en stopte die toen die op de grond viel. Dood eng dat ding! Na de turtle farm gezien te hebben en wat schildpadden vast te hebben gehad gingen we weer terug. Onderweg riepen kinderen hallo en probeerde we te zwaaien ( hadden wel 2 handen aan het stuur nodig). Na zo'n 10 km rijden kwamen we bij het uitzicht waar dolfijnen zwemmen. We dronken wat en na 5 minuten zag Juud een dolfijn zwemmen. Van een afstandje konden we het prima zien. Daarna besloten we weer terug te rijden en zo hebben we vandaag 70 km afgelegd.. Scooter rijden is best vermoeiend! onderweg viel trpuwens nog wel de standaard eraf en werd deze gemaakt door lokale mensen langs de weg. 5 minuten later viel ook nog de spiegel eraf.

19 februari
Zon, zee en zwembad meer hebben we niet gedaan.

20 februari.
De bus naar son sonorom. Helaas was het een helse bus rit en zaten we midden in het gangpad (op een uit klapstoel) na een half uur had Juud gelukkig een plekje voor aan zodat ze de weg kon zien. Ik zat de rest van de 4 uur naar een praatgraage Zwitser te Luisteren en misschien was dat wel vermoeiender dan de hele bus rit. . Eenmaal aangekomen voelde het als peking express gauw opzoek naar een hotel, want het Is Chinees Nieuwjaar en alles zit vol. Uiteindelijk een hotel gevonden waar het trouwens stinkt binnen. Tussendoor een heerlijke power nap gedaan en stond Thorn voor de deur om ons te verwelkomen (morgen gaan we een olifanten tocht maken). Daarna zijn we op zoek gegaan naar een restaurantje waar juud koude rijst met groente kreeg en ik noodles. Hier heb je ook verschillende sauzen die je aan je eten kan toevoegen zo ook een flesje met een garnaal erop.. die lucht was om te kotsen! En nee we overdrijven niet.. misschien was het wel het meest smerige wat we ooit geroken hebben.

21 februari
Om half 9 stonden we klaar en werden we opgehaald met een auto. Helaas Was er een groepje van 3 meiden die te lui waren om een half uurtje vroeger uit hun bed te stappen en nog moesten ontbijten dus vertrokken we pas rond 9 uur of half 10. Na 15 minuten kwamen we in een dorpje aan waar we gesplitst werden en we met zijn 5e (Thorn, 2 Engelse meiden en juud en ik) vertrokken de jungle in. We moesten heuveltje op heuveltje af en natuurlijk gleed ik uir dus was ik oranje. Na zo'n 30 tot 45 min kwamen we bij de olifanten aan en hun mahout. Dat zijn de verzorgers van de olifanten. Onze olifant heette cheater en was 46 jaar oud een vrouwtje. . We gaven haar bananen en na wat gesleur aan de olifant ging ze eindelijk "zitten" en mochten we heeeel lenig erop klimmen. Eenmaal toen we erop zaten zat Juud achter het hoofd waar ze de olifant achter de oren kon pakken en ik op dr rug waar een soort sterke houten tak die als touw moest doorgaan me Vast kon houden. Toen ging de olifant omhoog en hebben we denk ik wel een beetje gegild. Wat onwijs hoog wel zo'n 3 meter. De eerste 10 minuten was best eng, maar daarna begon het te wennen. We gingen stapjes omhoog en naar beneden (vooral naar beneden was eng omdat ik me dat niet zo goed kon vast houden en bij juud was het andersom) stopte omdat cheater wou eten, gingen door rivieren heen Enne hadden pijn ons kont. Ook gingen we dwars door de jungle dus bleven we wel is hangen met ons haar in takken of een tak in je gezicht of beestje in je haren en eigenlijk overal. Na 1 uur rijden gingen we van de olifant af en waren we blij dat we even konden lopen. We liepen over boerderijen van mensen en kwamen uiteindelijk uit bij waar we in een bamboo hutje ( over bamboo gesproken vergeten jullie onze plant niet water te geven moeders haha). We kregen lunch nasi En fruit en daarna hebben we allemaal een uurtje liggen slapen en voor we het wisten kwamen de olifanten weer. Dit keer om in bad te gaan. We klommen het water in en Juud zat al op de olifant (dat had ik gemist) vanaf de steen moest ik op de olifant klimmen, maar bedacht me dat het vanaf het water makkelijker was. Ik vroeg aan een Chinees of het diep was. . 'Nee hoor' zei die. Luister nooit maar dan ook nooit naar chinezen.. ik dacht dat onder het water niet zo diep wel een steen zou zitten maar helaas. . Het was dieper dan gedacht dus ik dacht dat ik wel onder water zou gaan, maar de olifant draaide zn kop en ving me een soort van op met zijn slurf (Hoe schattig) daarna maar toch via de stenen op de olifant geklommen. Nadat we erop zaten stond ze op (ze had geen zin meer) en liep het water uit. Daarna moesten we via t hoofd naar voren schuivend een 3 meter Hoge soort van trap op..doodeng en konden we ons weer om gaan kleden. Toen gingen we weer terug en ik besloot om samen met het Engelse meisje die ook op de olifant zn rug moest om terug te lopen in plaats van op de olifant zn rug omdat we pijn hadden aan onze kont. Heuvel af en op en na 1 uur lopen waren we gebroken en had ik spijt dat ik niet gewoon op de olifant was geklommen, want nadat Judith en het andere meisje van de olifant af waren moesten we nog ongeveer 1 uur lopen berg op en af en in die bloedhitte. . Ben denk nog nooit zo moe geweest, maar uiteindelijk was het een ervaring om nooit meer te vergeten en kunnen we weer een vinkje zetten achter onze to-do-list. In het dorp stapte we op een motorbike en gingen we met 70 km per uur de weg terug naar het hotel. Daarna de olifanten poep van me afgespoeld en gingen we op zoek naar Naar een bus ticket naar phnom penh. Dit was lastiger dan gedacht, want alles zat vol in de ochtend. Uiteindelijk hadden we een ticket geboekt voor half 2 in de middag. Daarna aten we een hamburger en kwamen we er in het hotel achter dat de wifi het niet deed. (Dit kwam waarschijnlijk door de stromende regen van die avond). We probeerde de mensen van het hotel wijs te maken dat ze de reset of aan en uit knop moesten indrukken. De man legde uit dat de box te hoog hing en dat niet zou lukken. Wij hoe eigenwijs gingen opzoek naar de box die zo'n 3 en halve meter boven de grond hing, maar 1 geluk er was een balkon naast dus klommen te trap op hengelde met oordopjes van de muziek het snoertje van die box naar ons toe (hing zo 1 meter verder) en zo drukte juud het aan en uit knopje in, maar helaas dat werkte ook niet. We besloten maar weer naar het restaurant te gaan en dronken daar een mango shake en daarna was het tijd om te slapen we waren gebroken. .
22 februari
Ik ben jarig! Vanmorgen was ik het eigenlijk vergeten totdat Juud ineens begon te zingen. Na te douchen en alles ingepakt te hebben checkte we uit en gingen naar een restaurantje om te ontbijten.. gebakken ei met bacon en tomaten. Daarna was het alweer tijd voor de bus naar phnom penh. Een 5 en half uur durende rit naar de hoofdstad. Onderweg las Juud het boek uit 'de zwarte pyjama' een boek over een jongen die de tijd van de rode khmer heeft meegemaakt, maar hier later meer over. Rond half 8 kwamen we aan midden in de stad. We pakte een tuktuk na eindelijk besloten te hebben waar we naartoe zouden gaan. We kwamen in een straat met allemaal barretjes en restaurants. Helaas zat alles vol dus na een tijdje waren we er Klaar mee. Een Engels sprekende beetje crack uitziende man sprak ons aan en vertelde dat hij wel een plek wist. . Een mooi hotel, lift en weet ik t allemaal wat. We vertelde heb dat dat te duur was en toen ging die op de een of andere manier uit z'n stekker. Rare vent. . Zoals wel meer rare en niet tactische mensen op deze wereld ;). Na zo'n 15 minuten vonden we een hotel waar we een ok kamer vonden. Toen nog even geskypt met mam en daarna was het tijd om om te kleden en een feestje te bouwen dachten we.. In de planet stond beschreven dat er een nachtleven was, maar dit stelde niet veel voor. Na zo'n 2 tuktuk s naar verschillende straten gepakt te hebben vonden we een barretje waar we cocktails bestelde met teveel ijs. En daarna nog een cocktail bestelde en we vroegen zonder ijs. ..en wat denk je krijg ik een half glas. Ik vroeg of ze een grapje maakte (schijnbaar was ze heel Serieus) maar toch vulde ze m hij. Toen was het me wel een partij sterk! Daarna bestelde we nog een biertje waar Juud ipv 2 dollar 4 dollar voor betaalde en de man was er van overtuigd dat ze minder had gegeven. We waren zo boos dat we besloten om de bierpullen mee te nemen haha. Om 12 uur was het hele "feest" afgelopen en Namen we een tuktuk terug. We onderhandelde over de prijs en we wilde er $1,50 voor betalen. Dit ging niet heel makkelijk dus besloot ik maar een dansje en een liedje te zingen (onefifthy, onefifthy) met een man met een waterhoofd. En hadden we een disco tuktuk, want de muziek kon via juud haar telefoon afgespeeld worden. . En gaven zo Phnom penh een Keniaanse twist!

23 februari.. We vertrokken om 10 uur naar de killing fields en na een half uur slinger de slang door de stad te hebben gereden kwamen we aan bij de Killing fields. We kochten een kaartje, kregen een audio in het Nederlands en belande in een in en in trieste en zieke wereld van de rode khmer.. De rode khmer die hun eigen volk martelde, vermoorde en als afval behandelde alleen maar omdat je hoog opgeleid was, er chinees uitzagen of niet deed wat ze zeiden of uiteindelijk te zwak was om te werken. zo werden mensen met een bijl op hun hoofd geslagen met hun handen vastgebonden en zo in een massagraf gegooid. Zo zagen we ook alle gaten en heuvels nog en resten botjes en kledingstukken. Vreselijk om te zien, maar het meest vreselijke was toch wel de boom waar baby's of kleine kinderen tegen dood werden geslagen met hun schedel. De laatste stop was een gedenk toren waar allerlei schedels en botten van mensen neer waren gelegd. Dit waren er al heel veel zo'n 9000, maar meer dan de helft is nog niet opgegraven. . Af en toe moest je je Bedenken dat dit echt gebeurd is en niet een vreselijke horror film het is onbegrijpelijk. Na dit vreselijke verhaal gingen we weer terug naar de stad en besloten wat te gaan eten. Na het eten liepen we nog over een markt waar ze overal vlees hadden hangen en vissen nog lagen na te spartelen, maar je kon er ook gewoon fruit kopen en dat deden we. Daarna werd het alweer snel donker en sliepen we vroeg.
24 februari
Om half 8 hadden we de bus naar shinoukville. Een ongeveer 4 uur durende rit waar we vooral weer geslapen hebben. Daar aangekomen regelde we een tuktuk om ons naar otres beach te brengen. Daar aangekomen gingen we opzoek naar een bungalow. Helaas was alles vol of te duur dus hadden we een hutje voor 10 dollar wat er wel oké uitzag. Na een middag op het strand te hebben gelegen en daarna gedoucht te hebben Gingen we bij het restaurant eten. . Uiteindelijk het meest smerige eten ooit. Daarna kwamen we terug in de kamer en kwamen erachter dat de stroom uit was, maar dat was niet het ergste er zaten we 50 kakkerlakken in onze kamer tegen de muur in de badkamer op bed overal. We riepen de baas en die haalde na 10 minuten een spuitbus tevoorschijn om de kakkerlakken te doden. Ondertussen deed de stroom het nogsteeds niet dus besloten we ergens anders wifi op te zoeken, want sommige hotels hadden een generator. Na zo'n 3 kwartier dachten we dat de kust wel veilig zou zijn maar helaas overal dode kakkerlakken. We besloten op het strand te gaan slapen op een strand bedje. Kussen, slaapzak en de belangrijke spullen gingen mee. Ook spoten we de muggen spray leeg en konden we gaan slapen. Best een leuke ervaring maar de reden is minder. Rond 3 uur riep juud ineens en was er een hond opgaat hoofd gesprongen haha. Daarna vielen we weer in slaap
Om 6 uur werden we wakker (de wekker stond nog aan) na een uurtje zijn we opzoek gegaan naar iets waar we wel schoon konden slapen en we vonden een strand hutje. Na met 2 andere (die die nacht ook op het strand hadden geslapen) spraken we de baas en kregen we de helft van het geld terug. Daarna verhuisde we naar het strand hutje en hingen we alle kleding op, want alles stonk. Daarna hebben we op het Weerstrand gelegen.

25 februari.
Na een nacht vol herrie van muziek en ratten in onze kamer hebben we de hele dag op het strand gelegen en verder niets bijzonders eigenlijk.

26 februari.
We gingen om 8 uur de deur uit en kregen ontbijt bij het strand daarna stapte we de boot in. . Nouja het was meer klimmen en met zoveel mogelijk andere mensen gingen we varen naar het eerste eiland waar we konden snorkelen. We sprongen de boot af en helaas zagen we niet zoveel. Na een half uurtje gingen we weer verder naar een eiland met wit zand en een blauwe zee waar we op het strand in slaap vielen en voor we het wisten was er de lunch. . We waren een van de laatste dus hadden een half broodje ipv een hele Mrja het was genoeg dus dat maakte niet uit. Daarna hebben we nog een beetje gezwommen en moesten we de boot weer op om weer een eilandje te bezoeken om te snorkelen. Hier zag je zee egels en kleine gekleurde visjes. Helaas was de bril niet zo goed dus moesten we elke keer m af doen. Aan het einde van de dag kwamen we weer terug op otres beach waar we verblijven en eenmaal op het strand werd er naar ons gezwaaid. De 2 meiden uit Engeland waar we die olifanten toer mee hadden gedaan waren hier ook. We spraken af om savonds wat Te drinken met ze. Eenmaal terug bij het hutje voelde judith zich niet lekker en had waarschijnlijk een zonnesteek opgelopen. Ik besloot savonds nog met die meiden wat te eten en te drinken en juud kon helaas niet mee. Eenmaal terug bleek dat een rat een gat in me backpack had gebeten en koekjes eruit had gehaald. . Rot beest. Snachts hoorde we ze niezen en hadden ze n lege zak chips te pakken gekregen dat niezen kwam vast door de peper en zout die op de chips zat haha.

27 februari
Uitgeslapen en we lieten onze benen een soort Harsen met touwtjes het deed zeer en na 3 uur zaten er nog haren (we hadden weer Is de verkeerde uitgekozen). Savonds hadden we weer met die meiden afgesproken en wat gedronken er zou een feest zijn maar helaas stelde dat niet zoveel voor.

28 februari.
strand of scooter rijden? De zon was vanmorgen nergens te vinden dus we gingen opzoek naar een scooter. Bij de een was er geen scooter te vinden, bij de ander zat er geen benzine in en bij de ander moesten we het paspoort inleveren. Ondertussen scheen de zon weer dus besloten we maar terug naar het strand te gaan waar we nu lekker liggen te bakken. We hebben net kreeft op dus weer een vinkje aan onze to-do-list!

Ps. Die spelfouten of woorden die niet helemaal kloppen mogen jullie zelf iets moois van maken. Is lastig te zien op mn telefoon.

Enne ohja we zijn vandaag precies op de helft! Dag 45

• 28 Februari 2015 - 09:50

Judith:

Proost op ons goede leven!
    Ofja geldt dat "cheers" ook voor Cola?
    Truste en bakse, we gaan voor de Lobster!

• 28 Februari 2015 - 13:16

Ada (oma):

Hoi hoi......zo wat een verhaal weer zeg....heb je geen lamme hand........mijn ogen zijn lam hihihihi.... want het zijn best kleine lettertjes.
    Maar jullie hebben weer een hoop beleefd !!!
    Zet je iedere dag een stukje al in je telefoon zeker....anders onthoud je het niet zoveel....
    Wij gaan vanavond met je moeder en broer shushi eten.......dus ook gezellig he....
    Nou meiden vermaak jullie daar ....en tot horens liefsss xxxxxxxx

• 28 Februari 2015 - 15:49

Marij Pullens:

Je dagboek weer gelezen en ril soms van de dingen die jullie mee maken ratten kakkerlakken ik vind dat verschrikkelijk, daarbij wat je soms mee maakt met eten. Maar daar staat tegen over dat je straks een hele ervaring rijker bent, en hoop dat jullie zoveel mogelijk genieten, de helft zit er op, maar ben benieuwd hoe je de komende tijd weer heel veel leuke dingen tegenkomt. De groetjes en kijk weer uit naar de volgende foto's .

• 28 Februari 2015 - 17:34

Opa:

Rachel,
    Ik heb je verslag gelezen en denk bij mij zelf , als je je in deze landen reist
    Moet je haast wel (onze verzorgingsstaat) nederland gaan waarderen.
    Neem het stukje geschiedenis (rode kmer verhaal) niet te begrijpen hoe wreed
    de mens kan zijn, niet alleen daar, maar over de hele aardkloot.

begrijp dat je nu op de helft zit, maar het einde gelukkig nog niet in zicht is dus;
    Genieten genieten genieten etc.

En bedenk WIE VEEL REIST KAN VEEL VERHALEN

• 01 Maart 2015 - 07:33

Danielle:

Ha meis, wat was t weer leuk om jullie belevenissen te lezen! Geweldige ervaringen, die ze je niet meer afpakken! Echt te gek! En jullie zijn pas op de helft. Kijk uit naar t volgende verhaal en de app- en skype gesprekken en de leuke foto's van n steeds bruiner kleurende Rachel en Judith!

Liefs, mamma xxx

• 01 Maart 2015 - 23:09

Lucas:

Leuk visueel en komisch verslag. Heb het weer geboeid zitten lezen. Thanks.
    Kijk uit naar het vervolg.
    Hoop dat tweede deel van de reis net zo genieten wordt voor jullie.
    Lucas

• 02 Maart 2015 - 21:08

Lian En Bart:

Heb weer geboeid je verhaal gelezen en ben weer goed op de hoogte. Wat fijn dat jullie grote reis zo goed verloopt. Zo heftig om te lezen van de killing fields, verschrikkelijk! Maar gelukkig ook veel leuke die jullie doen! en meemaken. Alweer over de helft nu, gelukkig gaat de tijd hier ook snel. Jakkes al die kakkerlakken, maar die chips etende ratten das niet normaal!! We Kijken weer uit naar nieuwe foto's en verhalen. Heel veel succes met vervolg van jullie superreis! xx

• 09 April 2015 - 19:41

Fenna:

Heerlijk om alles te lezen..

Dit is nog maar de 200 ste keer ofzo..

Wil al jullie verhalen horen!