De laatste dagen China en dan op naar India! - Reisverslag uit Kunming, China van Rachel Verhagen - WaarBenJij.nu De laatste dagen China en dan op naar India! - Reisverslag uit Kunming, China van Rachel Verhagen - WaarBenJij.nu

De laatste dagen China en dan op naar India!

Door: Rachel

Blijf op de hoogte en volg Rachel

18 Oktober 2012 | China, Kunming

Dali, dat is alweer even geleden!
We hebben daar een dagje een scooter gehuurd en zijn daar langs allemaal rijst velden en plantages gereden dit was wel erg leuk om te zien. Al met al zijn we een week in Dali gebleven. Veel hebben we daar niet gedaan. We hebben samen wel een hoop lol gehad, want de eerste avond zaten we aan de bar in het hostel en er zaten een groep Israelische gasten en op een gegeven moment zeg ik tegen Clau: 'Clau die jongen lijkt op een acteur alleen 30 jaar jonger en hij is heel grappig' (ik wist zijn naam even niet) En Clau; 'JAAAA hij lijkt op Adam Sandler! ( voor degene die niet weten wie hij is speelt in alle grappige films en als je het dan nog niet weet zoek het dan op op Google ;) ) Dus wij de hele week over Adam gehad, omdat het gewoon grappig was dat we allebei wisten op wie hij leek. Ook kwamen we nog twee jongens tegen die we ook tegen waren gekomen in Xi'an (de baard en zijn kleine vriend) dus die avond hebben we gezellig zitten kletsen met die gasten.
Na Dali zijn we met de bus naar Kunming gereden en kwamen we in hostel The Hump. Super leuk hostel en het ziet er ook echt heel mooi uit. Op internet hadden we er het een en ander over gelezen en er stond dus ook dat het erg luidruchtig is daar, maar wij dachten dat dat wel mee zou vallen. NIET DUS! We hebben de hele nacht wakker gelegen door gillende sirenes, toeterende auto's en hard pratende Chinezen dus besloten we de volgende keer als we in Kunming aankwamen een ander hostel te nemen en voor nu zat er niet anders op dan gewoon te blijven. Clau met Buff (soort blinddoek), oordopjes en een slaappil en ik met muziek ik me oren en 'slapen' maar. Het grappige was dat we ook dit keer weer Adam Sandler en zijn vriendjes tegen kwamen. Iedereen doet in deze provincie schijnbaar dezelfde route.
De tweede dag zijn we naar de Zoo geweest hier waren allerlei dieren die we nog nooit gezien hadden. (ik zal er wat foto's bij zetten straks) Maar vooral waren de dieren ook erg zielig. Ze zaten in armoedige hokken met vrijwel geen water en sommige apen zaten aan een ketting vast. Heel apart en anders dan dat we in Nederland gewend zijn, maar zo blijkt dat ALLES anders is in China.
Die dag erna zijn we naar the Green Lake geweest Dit is een leuk parkje met 'groen' water waar allerlei mensen maar vooral oudere mensen dansjes doen. Ook waren we opzoek naar een boekenwinkel met engelse boeken, want we wilde de lonely planet van Sri lanka alvast hebben. Eenmaal in die boekenwinkel vroeg Clau aan een meisje achter de bali. Mag ik je wat vragen en dat meisje zei gewoon glashard nee. Dus wij keken elkaar zo aan van huh wat is dit nou weer. Daarna vroeg Clau; Kan ik dan aan iemand anders wat vragen en het antwoord was gewoon weer keihard NEE. Dus wij kijken elkaar aan van zegt ze dit nou echt en begonnen keihard te lachen. Je verwacht gewoon niet dat iemand nee zegt en zeker niet in een winkel. Daarna zijn we naar de bios geweest de film Looper erg goede film.
Die dag erop hebben we niet veel gedaan en daarna zijn we met de bus naar jianshui gegaan. We moesten 2 keer overstappen wat altijd best wel vervelend is mrja het hoort erbij. Ook was wel grappig dat we vanuit Kunming met de taxi naar het busstation reden waar we dan op de bus naar Jianshui konden stappen. Bij het uitstappen van de taxi en eenmaal de backpacks op de rug kijk ik naar Clau dr tas en ik bedacht bij mezelf. wat hangt daar nou aan? Maar op dat moment drong het niet tot me door, omdat er allemaal mensen om ons heen liepen. Na 3 minuten en 3 keer gekeken te hebben zeg ik tegen Clau; wat heb jij nou aan je tas hangen.. dus ik haal het eraf bleek het een taxilamp te zijn! Erg grappig, want die hebben we per ongeluk vanuit de achterbak meegenomen en die man was al zo'n chagerijn. Eenmaal bij aankomst in Jianshui zijn we naar de family zhu garden geweest. Dat is een Chineese style tuin erg mooi met een soort tempels. Daarna zijn we nog het dorpje door gelopen en zagen we een kapper en aangezien we in dali met 'de baard' zaten te praten en hij zelfs zag dat ik 'nep' blond was ivm met me uitgroei besloot ik om maar naar de kapper te gaan. Dus wij stappen daar binnen zochten een kleur uit en in onze beste toneelact uitgelegd dat we die kleur wilden. Clau dr kleur was er niet dus dat feest ging niet door, maar de mijne wel. Nummer 88.0 blond achtinge kleur dus PRIMA! Dus ik zat al met zweet in mijn handen bij de kapper, omdat je er op de een of andere manier toch er niet helemaal vertrouwen in heb. Uiteindelijk ging de kapster de verf klaarmaken en ze smeerde het erin in de onderste pluk van mijn haar. En een halve minuut later zegt Clau ineens HET WORD GROEEEN! En ik bleef zitten, omdat ik dacht ja ja je zit een grap te maken. Maar mevrouw de kapster trekt me aan me haar mee naar de wasbak en ja hoor groen.. niet gewoon groen maar echt GROEN! In het begin moesten we er wel een soort van om lachen maar na 2 minuten konden we het niet meer waarderen dat ook zij helemaal in een deuk lag en kon ik alleen maar denken. GA ALSJEBLIEFT OP ZOEK NAAR EEN OPLOSSING! Uiteindelijk hebben er 7 mensen naar me haar gekeken en heeft ze er eerst met een of ander prutje proberen uit te wassen maar dit lukte niet en toen kwam er waarschijnlijk blondeer of ontkleuring aan te pas en werd het weer mijn eigen kleur. GELUKKIG! Maar uiteindelijk was het erge nog dat die kapster er om bleef lachen en geen greintje emotie toonde EN dan denk je dat je alles heb gehad, maar bleek het ook nog dat ze er in plaats van nummer 88.0 blond nummer 0.88 BLAUW in had gesmeerd. Ja dan is het niet zo gek dat het groen wordt. stom stom stom! Maar gelukkig achteraf is het allemaal goed gekomen. Die avond gingen we vroeg naar bed zoals we eigenlijk de laaste tijd alleen maar doen, omdat we ook erg vroeg opstaan. Die dag daarna hebben we niks gedaan en lekker in de zon gezeten en daarna zijn we naar de swallow caves geweest. Dat zijn grotten waar in de zomer allemaal zwaluwen nestjes maken en dat is hier in China een delicatesse. De mannen hier klimmen dan heel hoog de grotten in en hangen dan ook een bordje op als bewijs dat ze zo hoog geklommen zijn. De grotten waren heel mooi alleen de foto's waren minder dus hebben we geen bewijs dat we er geweest zijn ;).
Die dag erna dachten we even in een paar uurtjes naar de rijstvelden in duo yi shu te gaan, maar helaas dit duurde langer. Eerst hadden we de bus van Jiushiu naar nansha toen van daarna naar xinje en toen van daar uiteindelijk naar duo yi shu. En dan denk je een bus dat is niet zo erg maar het was een hobbel weg en bloedjeheet in die bus. Maar wel weer een ervaring rijker. In de andere twee bussen zaten we opgevouwen tussen de cement zakken en onze tassen op schoot. Uiteindelijk hadden we heel snel een hostel gevonden en zijn we het dorpje in geweest om alvast de eerst rijstvelden te zien. Dit was met zonsondergang erg mooi. De dag erna hadden we geregeld dat we een chauffeur hadden en ons rond kon rijden door het gebied en zo hebben we alles goed kunnen zien. En we konden zelfde door de rijstvelden lopen.
Die dag erop zijn we weer terug naar Kunming gereden en dit keer zaten we niet in een gewone bus maar hadden we een sleeper bus en dat houd in dat je een bed hebt in de bus. Een hele aparte ervaring maar wel een keer leuk om mee te maken.
Nu vandaag zijn we weer in Kunming en heeft Clau een pakketje op de post gedaan en zijn we naar de wallmarkt geweest (een soort Carrefour) waar we dachten dat je er heel lekker brood had maar dit was een hele vies uitziende wallmarkt dus hebben we er niets gekocht en hadden ze het brood trouwens ook niet. Morgen gaan we nog naar de Hotsprings en zondag avond is het tijd om naar Kolkata (India) te vliegen en daar zijn we eigenlijk wel klaar voor nu!

Tot slot; De mensen zijn hier aanstellerige, paniekzaaierige, schreeuwlelijkerds maar blijven bijna altijd lachen en China is een erg mooi land dus als je er er ooit over nagedacht heb om er naar toe te gaan moet je dat zeker doen!

• 18 Oktober 2012 - 16:40

Danielle:

Wat een leuk verslag weer meiden!!! Ik ben blij te lezen dat jullie het ontzettend naar je zin hebben!

Je haar groen? Jij kan toch alles hebben?
    Clau een taxi lamp aan haar tas??? Die kan ook alles gebruiken?

Adam Seller??? Laat hem vertrekken daar!!! ik ken m niet maar hoop niet dat hij de reden zal zijn dat je niet meer thuis komt wonen!!!
    Dus kortom, laat je haar nog een keer GROEN verven en/of alle mannen naar Amerika gaan ofzo! begin er nu een beetje tabak van te krijgen hahah nee hoor meiden, geniet van de laatste dagen in China en voor zondag "India, here they come!!!"

Spreek/zie je snel weer lieverd.

Dikke kus Mamma X!

• 19 Oktober 2012 - 09:42

Saar:

Weer naar een ander land toe, spannend!
    Net als Harry Potter ook een bed in de bus!
    Hihi.

Kuz saar

• 19 Oktober 2012 - 15:56

Ada Verweij:

Hallo

het verslag weer gelezen en weer erg leuk als altijd!
    Ben benieuwd wat India weer voor jullie brengt.
    Geniet ervan en zie en spreek je wel weer op skype.
    Liefs Oma xxxxxxxx

• 20 Oktober 2012 - 08:49

Antoinette:

Hoi meiden,

Ik hem weer met plezier t reisverhaal gelezen.
    Rachel zo op de fot o te zien is t goed gekomen met je haar,wat een stunt.
    Geniet van de laatst dag in China op naar t vlg avontuur India.

Kus voor jullie xx

• 30 Oktober 2012 - 16:21

Marjolijn Krabbendam:

Hoi meiden.
    Leuk verslag weer. wat een verhaal met die kapper. Het is natuurrlijk niet zo als hier.Die chinezen hebben allemaal zwart haar.Kijk weer uit naar jullie volgend verhaal.
    Liefs marjolijn.

Rachel

Mijn eerst reis begon in Moskou waar ik samen met Clau de trans Mongolië expres pakte en de prachtige ongerepte natuur van Rusland, Mongolië en China voorbij zag razen. Daarna volgde nog het vieze, maar o zo mooie culturele India en het nog niet zo heel populaire Sri Lanka. Een jaar later bezocht ik als coach met een groep studenten Kenia waarbij we een paar dagen Nairobi bezochten en later 6 weken in Kisumu en 5 weken in Rangala verbleven. In 2014 bezocht ik samen met Judith het land waar alles kan Thailand, Laos het land van de onaardige mensen die je in de maling nemen waar je bij staat en Cambodja met de mooie en ook minder mooie geschiedenis. Nu is het weer tijd voor een nieuwe reis. Tuurlijk ben ik tussendoor niet alleen maar in Nederland geweest. Zo bezochten we Bonaire, Curaçao, Griekenland en Gambia. Nu tijd voor een nieuw verhaal.. Dit keer gaat het over Zanzibar, Tanzania en weer terug naar Kenia.

Actief sinds 16 April 2012