Alles gebeurt met een reden. - Reisverslag uit Dali, China van Rachel Verhagen - WaarBenJij.nu Alles gebeurt met een reden. - Reisverslag uit Dali, China van Rachel Verhagen - WaarBenJij.nu

Alles gebeurt met een reden.

Door: Claudia

Blijf op de hoogte en volg Rachel

03 Oktober 2012 | China, Dali

We hebben het best druk gehad met veel dagen vroeg op en hele dagen op pad en veel reizen met de bus en trein dus we zijn nu best wel moe. Waar waren we dit keer weer gebleven..
We zijn naar de Bamboe sea geweest waar we zodra we uit de bus stapte gelijk werden aangevallen door verschillende vrouwen die dan willen dat je in hun hostel komt slapen. Op de gok hebben we er 1 gekozen, omdat er nix over in de planet te vinden was hadden we toch geen idee. Na een stuk rijden kwamen we bij een mooi hotel met verder niets in de buurt op loop afstand. wel met het geluid van scharrelende kippen en een orkest van sprinkhanen. Mooie omgeving en de kamer was oké, we hadden zelf onze tas met boodschappen die we altijd mee sleuren dus daar konden we nog wel een diner en ontbijten uit toveren (koekjes en water) Het leuke is dan de onderhandeling. Want die vrouw kan geen woord Engels en wij geen Chinees, dus pakte we de vertaal bladzijde in de planet erbij en met veel gebaren kom je een heel eind. Vaak bellen hun dan een kennis die wel Engels kan om als tolk dienst te doen. Dus uiteindelijk op een prijs uitgekomen voor 2nachten en een chauffeur voor 1dag om ons door het gebied te loodsen want lopen was geen optie. Die dag om 8.30 stond er een auto klaar, wilde ze wel eerst meer geld voor de volgende nacht slapen maar dit niet gedaan en gewezen op de afspraak van de dag ervoor. Het was die dag heel mistig dus het had heel mooi moeten zijn maar de uitzichten was een muur van mist hahaha ons geluk weer. Wel een flink stuk gelopen door een bamboe bos dus met alleen maar heel veel soorten bamboe wat nogal mooi was, overgevaren met een klein bamboe bootje en daarna een mooi stuk langs rotsen gelopen waar je dan kleine tempeltjes en een verrassend grote boeddha tegen kwam wat dan ook weer leuk is. Vaak proberen de monniken wel een beetje contact te maken en willen ze graag dat we wierook aansteken en gaan bidden voor de Boeddha. Zo ook dit keer werd de wierook in onze handen geduwd en moesten we samen met de monnik op onze knieën. Dus wij dat gedaan omdat ze zo vriendelijk deden maar we waren er weer ingetrapt want of we dan wel even konden betalen hahaha, eigenschuld maar dat zijn ook wel weer leuke dingen dus niet zo erg.
We zijn trouwens wel meer aan het budgetteren want anders komt het niet goed. We proberen te kijken wat alles kost en schrijven dit op om te kijken of het haalbaar is en hoeveel we dan overhouden voor eten en drinken. Anders zijn we over 2maanden weer thuis :)
Verder hield de vrouw van het hotel in de bamboe sea de bus onderaan de weg s morgens vroeg voor ons aan om op weg te gaan naar leshan waar de grootste budha ter wereld staat. Eerst vanuit de bus ons zelf in een tuktuk geprakt met alle tassen die ons een hotel aanprees, daar weer even onderhandelt wat goed lukte dus we met een flinke korting een goeie kamer met een lekker bed hadden. Omdat we zo vroeg op moesten wilde we eigenlijk de volgende dag pas naar de budha gaan maar vanwege het lekker bed en het voorruitzicht die dag erna een keer uit te kunne slapen zijn we gelijk gegaan en hebben we weer een streekbus gepakt. We waren er snel en Het was doordat we later op de middag waren ook niet zo vol toeristen dus dat was ook fijn. De budha was gaaf maar het park eromheen minder dus we hadden het daarna ook wel weer snel gezien. (we zijn nu mooiere dingen gewent haha). De volgende dag uitgeslapen, dan betekend tegenwoordig dat ik (Claudia)dan om 8 uur klaarwakker is in plaats van 6 uur hahah is toch erg!
Daarna met de bus een kort ritje naar emeishan, een plaats met veel tempels tussen de bergen. Hier verwachtte we wel wat van omdat dit net als wutan shan waar we eerder zijn geweest wel bijzonder zou moeten zijn. Maar dit viel een beetje tegen. Het was te toeristisch en miste de sfeer die wutan shan wel had. Hier waren ook haast geen monniken die die sfeer creëren door alleen al in de regio te lopen. Het speelt denk ik ook wel mee dat het weer mistig was en we de grootste budha niet konden zien hierdoor en we stonden er met onze neus voor! We hebben wel apen gezien en een flink stuk gelopen.
Het was maar goed dat we dat we in het hostel hadden gevraagd of er een bus naar dali ging. Want daar hadden we voor een week een twee persoons kamer geboekt aan een meer voor 7 nachten om ff rustig aan te doen en bij te komen. Dit was echter een te grote afstand waardoor we ineens gedwongen werden een nachttrein te nemen van 8 tot 6 waar alleen nog zitplaatsen voor waren en daarna over te stappen op de bus naar dali waarvan we niet wisten of die wel reed en of we erin mee zouden kunnen omdat het hier vakantie is en veel chinezen hun familie gaan opzoeken. (Daarom hadden we ook vooruit geboekt voor het hotel omdat anders alles vol zit)
Na heel de nacht niet te hebben geslapen en rachel en ik ieder aan een andere kant van de terreinwagon zaten een taxi naar het bus station genomen waar er geen bus kaartjes naar dali meer waren volgens een man daar voor de deur maar hij had nog wel twee kaartjes. Dit vertrouwde we niet dus zij het eerst binnen gaan vragen. Eenmaal aan het loket kochten we alsnog de kaartjes van die man die even had geregeld dat hij ze dan kwijt zou zijn. Prima dan zal het wel goed zijn. De bus ging rond 10 uur dus dat was wel vrij snel gelukkig. We wisten niet hoelang deze rit zou duren en kwamen uiteindelijk om half 6 aan. Was een mooie rit door hele groene bergen met veel rijst terrassen en veel groente en fruit langs de weg. Mooie plaatjes om die oude mensjes in de velden te zien werken. Toen een taxi naar het hotel waar we dus veel van verwachten en na iets van 22 uur onderweg we ook wel echt aan toe waren.
Wat bleek de boeking was niet binnen gekomen bij ze via hostelbookers en ze hadden geen kamer. Ook waren de prijzen veel duurder dan op de site stond. Die meiden die er werkte konden haast geen Engels dus ik met de manger aan de telefoon en het hele verhaal 10 x uitgelegd. Ze probeerden wel hun best te doen maar het was wel echt frusterend omdat we er naar uit hadden gekeken. We hadden ook via de site al een aanbetaling gedaan maar volgens de manager hadden ze helemaal geen contract met hostelbookers.com, nou schiet mij maar lek. Boos worden heeft dan toch geen zin. Dus eindstand we blijven nu 1nacht in dit mooie hotel aan het meer in een luxe kamer met bad met een balkon aan het water in de zon, want ja die schijnt! Voor 110 yuan wat normaal hier 720 yuan kost. Dit mochten we dan niet doorvertellen en geld maar voor 1nacht, dat is dus een korting van haast 73euro :D goed gedaan hè!
Die ochtend hebben we op ons balkon ontbeten in de zon dat was toch wel even fijn! Die avond hadden we nog geregeld dat we een kamer in een ander hostel konden krijgen. We hadden een man uit australie aan de telefoon die gelukkig heel behulpzaam was. We hebben daar een kamer die nog nooit is gebruikt en daarom ook wel iets prijziger maar we vinden het al lang best en willen een paar nachten in hetzelfde bed en even nix doen dus we nemen het. Gelukkig was er ook iemand die ons wilde helpen en mee dacht, want die chinezen hier doen dat niet. En het is een beter hotel want die luxe ligt naast allemaal tempels(een van de trekpleisters van deze regio) waardoor we al vanaf 8uur allemaal groepen toeristen langs onze kamer hoorde lopen en de tourboten voor ons balkon langs varen en dus veel herrie! Misschien een geluk bij een ongeluk en zo zie je maar alles gebeurt om een reden.

Het reizen is in ieder geval heel leuk om te doen en we zien en doen veel. Wel komen weinig andere mensen tegen, er zijn vaak geen westerlingen of ze zijn een stuk ouder of gewoon niet leuk genoeg om mee op te trekken. Daarom lijkt Thailand ons ook leuk op het einde omdat we dan denk wel meer jongeren tegen komen.

Nu verblijven we voorlopig in Dali en 8 oktober gaan we met de bus naar Kunming waar we ook een paar dagen blijven en dan gaan we nog naar rijstterassen aan de grens van vietnam. Dus we zijn weer benieuwd wat we gaan beleven!

Groetjes daar in Nederland!

• 03 Oktober 2012 - 07:13

Antoinette:

Klinkt allemaal weer geweldig.Jammer vd pech maar zoal jullie schrijven alles heeft een reden.
    Hopen dat nu de zon gaat schijnen en dat jullie kunnen genieten van een vakantie :)

Liefs Ma x

• 03 Oktober 2012 - 08:47

Opa:

Dat is me wel weer een heel verhaal maar wel weer spannend geschreven.
    Vervelend dat je voor geboekt had maar dat dat uiteindelijk een beetje op oplichterij lijkt.
    Dat jullie je rust op tijd nemen lijkt mij zeer verstandig,want door al dat reizen en die indrukken die tot je komen kan dat zeer vermoeiend zijn.Daarbij ook die reis tijden in aanmerking genomen.
    Maar zoals je al aangeef alles heeft een reden (voor nu en de toekomst) zal dat gelden.
    Nou Rachel en Claudia nog veel plezier,en geniet er maar weer verder van.
    En volgens mij kan je nu echt van een ZON vakantie genieten tussen al die spleetogen.

Groetjes Opa xxxxx

• 03 Oktober 2012 - 09:24

Oma:

Zo dat is weer heel wat je verhaal!
    En reuze leuk om het te lezen iedere keer,en ik kijk er echt naar uit.
    jammer van de tegenvallers die jullie mee maken,maar er zijn ook een hoop leuke dingen die jullie beleven gelukkig.
    Nou meiden veelllll plezier daar en geniet van je rust en de zon liefsss oma xxxxxxxxxxxxx

• 11 Oktober 2012 - 20:19

Ada:

Leuke verhalen hoor. Fijn dat jullie het zo leuk hebben. En btje zuinig doen hoor lijkt me zonde over 2 maanden alweer thuis te komen. Groetjes x Ada

Rachel

Mijn eerst reis begon in Moskou waar ik samen met Clau de trans Mongolië expres pakte en de prachtige ongerepte natuur van Rusland, Mongolië en China voorbij zag razen. Daarna volgde nog het vieze, maar o zo mooie culturele India en het nog niet zo heel populaire Sri Lanka. Een jaar later bezocht ik als coach met een groep studenten Kenia waarbij we een paar dagen Nairobi bezochten en later 6 weken in Kisumu en 5 weken in Rangala verbleven. In 2014 bezocht ik samen met Judith het land waar alles kan Thailand, Laos het land van de onaardige mensen die je in de maling nemen waar je bij staat en Cambodja met de mooie en ook minder mooie geschiedenis. Nu is het weer tijd voor een nieuwe reis. Tuurlijk ben ik tussendoor niet alleen maar in Nederland geweest. Zo bezochten we Bonaire, Curaçao, Griekenland en Gambia. Nu tijd voor een nieuw verhaal.. Dit keer gaat het over Zanzibar, Tanzania en weer terug naar Kenia.

Actief sinds 16 April 2012