Bezienswaardigheid nummer 1 .. DAT ZIJN WIJ! - Reisverslag uit Pingyao, China van Rachel Verhagen - WaarBenJij.nu Bezienswaardigheid nummer 1 .. DAT ZIJN WIJ! - Reisverslag uit Pingyao, China van Rachel Verhagen - WaarBenJij.nu

Bezienswaardigheid nummer 1 .. DAT ZIJN WIJ!

Blijf op de hoogte en volg Rachel

03 September 2012 | China, Pingyao

Het is alweer even geleden dat we een verhaaltje geplaats hebben. Ondertussen hebben we veel beleefd en gezien.
Ik ga weer verder waar we gebleven waren.

De eerste dag in bejing hebben we niet veel gedaan, we waren erg moe van de treinreis.

Dag2: Opzoek naar een I-pad voor Clau en een mini laptop voor mij om onze foto's op te zetten en spelletjes te spelen. Wat een gedoe! Half bejing per metro gezien. Onderweg kwamen we een soort china town tegen.. en dan zou je zeggen china town in china? Ja dat heb je ook in China en ik zal vertellen waarom China town anders is dan 'gewoon' China;
schorpioenen, duizendpoten, wormen, salamanders en sprinkhanen aan een stokje. stinkenden vruchten en heeeeel veeeeel souveniertjes.
Daar even een rondje gelopen met handen voor onze neus en weer verder opzoek naar een winkel waar ze 'goedkope' laptops en i-pads verkopen. Uiteindelijk werden we naar de andere kant van de stad gestuurd en vonden we een hele grote shopping mall met allerlei verkopers. Daar vond ik een witte mini laptop, maar deze was in het chinees dus na 3 uur wachten hadden ze hem geprogrammeerd in het Nederlands alleen is het internet nu nogsteeds chinees ( ik hoop dat dat in nederland straks anders is ) En Clau heeft uiteindelijk een i-pad weten te scoren en dat koste wat minder moeite. Verder hebben we die dag niet veel gedaan.
Dag3: De verboden stad. Wat een Chinzen overal! We zijn er op de fiets naartoe gegaan en dat was denk ik al een stom gezicht. Twee felgroene kinderfietsen met 2 blanke erop. Die mensen zijn dat hier niet gewend. Toen we bij het plein aan kwamen hadden we dan ook heel veel ogen op ons gericht. Iedereen liep netjes tussen de hekken in een rij en wij kwamen daar even met onze felgroene fietsen doorheen. Al gauw toen de fietsen opslot waren gezet wilde er een hoop mensen met ons op de foto. We zijn nu ondertussen echt de tel kwijt! maargoed wij de stad in.. NOG MEER CHINEZEN!! OVERAL. Naar mijn idee waren wij een grotere bezienswaardigheid dan die hele verboden stad zelf. Na een aantal uurtjes rond gelopen te hebben in 35 graden(jaja eindelijk) ging we terug naar onze fietsen en die stonden er nog. de terug weg kwamen we een mac tegen dus we dachten laten we daar maar eten, want die chinezen maaltijden is niet echt alles. Daarna zijn we opzoek gegaan naar een bios en deze na 3 kwartier fietsen gevonden. Dus wij spiderman3 geboekt voor 20:00 uur dachten we. En omdat t nog vroeg was hebben we ergens daar in een straatje wat gegeten en toen weer terug naar de bios. Eenmaal daar weer aangekomen bleek het dat we om 00:00 uur pas de bios hadden (fijn die chineese taal) en hebben we ons geld terug gevraagd en zijn we weer terug gefietst naar het hostel.

Die dag erna wilde we naar de Chineese muur, maar omdat het weer zo slecht was hebben we dit toch maar overgeslagen en besloten om een rustig dagje te houden, want dat heb je soms ook wel is nodig. Die dag niet veel gedaan. Vooral achter internet gehangen en skype gedownloaded waar die zowat een dag over gedaan heeft.

De volgende dag toch naar de chineese muur gegaan. Eigenlijk kan ik er kort over zijn en is het super tof en het is een ding wat je 1x in je leven gezien moet hebben eigenlijk. We gingen met een kabelbaan omhoog en met een rodelbaan naar beneden super leuk!
Die avond hebben we onze tassen ingepakt en die volgende dag moesten we vroeg op om de bus naar datong te pakken. Uiteindelijk zaten we pas om 14:00 uur in de bus en kwamen we daar om een uur of 20:00 uur aan. Snel een ho(s)tel gevonden en die volgende ochtend weer vroeg op om naar de yuan caves te gaan. Ook super mooi! dat waren grotten met budha's erin uitgehakt. Omdat we daar zo vroeg waren waren we ook weer vroeg klaar daar en konden we om 14:00 uur in de middag weer op de bus stappen naar wutai shan (met puntjes en streepjes en dingetjes op de letters) Daar is een berg en daar staan zo'n 200 tempels op. Een soort magisch dorp zoals ze dat in de loneley planet beschreven. Eenmaal daar aangekomen was het al donker dus konden we niet veel van dat 'magische' dorp zien. We hadden snel een hostel gevonden voor 200 yuan (25 euro) voor 3 nachten. Dat was een koopje! Alleen die man vertelde er nog wel even bij dat je pas na 20:00 uur kon douchen.
Die dag daarna hebben we de bus gepakt naar allerlei tempels gereden. In die tempels waren super veel monniken de een nog aardiger dan de ander. Clau ging later nog een berg op waar een tempel stond, maar ik vond het iets teveel hoogte van het goede dus ik heb beneden gewacht. Daarna hebben we nog heel veel tempels gezien hele mooie maar ook iets minder mooi.
Ondertussen zitten we op dag 8 in China; Regen, regen, regen en nog eens regen. Het kwam met bakken uit de lucht vallen. Maar dat weerhield ons er niet van om binnen te blijven en hebben onze regenjas aan gedaan en zijn naar buiten gestapt. Na 1 seconden was me linker mouw/schouder al nat. Mrja van regen smelt je niet zou je zeggen. Een broodje ei smurrie gehaald en op naar weer een tempel. Eerst moesten we een klein heuveltje op en waren we in de tempel, deze was niet heel mooi, maar waarschijnlijk kwam dat ook door de regen. Die dag ervoor hadden we besloten om met een kabelbaan naar een tempel te gaan die op een berg lag, omdat dat een flinke klim was, maar toen we eenmaal bij die eerst tempel waren leek die klim naar die tempel op de berg niet zo heel ver (wordt wel een ingewikkeld verhaal zo). Dus wij omhoog klimmen, maar omdat het zo erg regende en alles glad en modderig was geworden viel het toch nog best tegen en hebben we er zo'n 3 kwartier tot een uur over gedaan glibberend en glijdend. Achteraf bleek het ook een ruiterpad te zijn. En ook deze tempel viel wat tegen. Ik bedoel je verwacht wel wat meer ervan als je er een hele berg voor op moet.. Na er een rondje te hebben gelopen zijn we met de trap naar beneden gegaan (dat kon dus ook) de trap leek wel eindeloos lang en iedereen pakt de trap of de kabelbaan. Uiteindelijk waren we weer beneden en omdat we zo nat waren zijn we terug naar het hostel gegaan en hebben we alles droog gefohnd. En omdat je niet warm kon douchen (omdat dat pas vanaf 20:00uu kan maar die dag zelfs helemaal niet) zijn we maar een tukkie gaan doen en hebben we die avond ook niet veel meer gedaan en onze tassen ingepakt.
Die dag erna weer vroeg op om de bus naar sahe. Wij op naar het busstation en wat denk je .. rijden de bussen naar Sahe niet vanaf het busstation.. WAAR IS DAN EEN BUSSTATION VOOR?? Dus wij weer terug naar waar we vandaag kwamen en zoeken en toen kwamen we een onwijs knappe (dat is de eerste in deze 3 weken tijd!) jongen tegen die ons vertelde waar we moesten zijn.ZDenk een Amerikaan. Het viel ons mee dat we uberhaupt geluisterd hadden naar zijn verhaal =). Goed wij naar de bus en eer dat hij weg reed waren we 2 uur verder. Om 12 uur kwamen we in Sahe aan en moesten we de trein naar Pingyao hebben.. Alsof het nog niet erger kon moesten we 12 uur lang op de trein wachten, maar we konden niet anders dus dat hebben we maar gedaan. Beetje lezen, muziek luisteren en mensen kijken. Alhoewel die mensen kijken eerder de hele tijd naar ons, maken stiekmn foto's 100 x. We werder er zo gek van dat Clau op een gegeven moment gezegd heeft dat ze nog 1 foto mochten maken en dat het dan afgelopen was. ( Nu weten we hoe die beroemde sterren zich voelen!) Na 12 uur wachten hadden we EINDELIJK de trein. Dus wij ingestapt en of het nog niet erger kon.. Die trein helemaal overvol! waar normaal 40 mensen in kunnen zaten er nu 150 in. Dus ik was bloed link. HOE KUNNEN ZE ZOVEEL MENSEN IN 1 COUPE ZETTEN EN ER NIKS AAN DOEN!?!?! Dus uit overmaat van ramp hebben we onze backpacks op de grond in het gangpad gelegd en zijn we daar maar op gaan liggen, maar je heb ook geen ruimte om je benen of armen te strekken. Dit was zo moment van lag ik maar in me eigen lekkere bedje! mrja helaas hoort dat er ook bij. Na 4 uur in die trein konden we gebroken uitstappen en hebben we een taxi naar het hostel gepakt. Niemand te bekennen en zijn we maar op de bank gaan liggen totdat er om 6 uur iemand naar beneden kwam en daar kregen we een kamer van. Een soort tempel lijkt het wel en een enorm groot bed. We hebben een paar uurtjes geslapen en hebben niet heel veel vandaag gedaan. Het is wel een super leuke stad en lekker weer en morgen gaan we er meer van ontdekken.

Verders weet ik niks meer, maar ik denk dat het wel even genoeg is voor vandaag. Verder heeft de chineese staat facebook geblokt dus kunnen we er niet op.

Groetjessss!

PS: Voor degene die de foto's willen zien die staan op mijn hyves zo heb ik toch een update ervan.

• 03 September 2012 - 15:54

Danielle:

Weer hartstikke leuk!!! Was al een beetje op de hoogte maar toch leuk om t hele verhaal te lezen.

Rust lekker uit even de komende dagen zodat jullie dan weer verder kunnen met de reis en alles te bezichtigen, want het is een vermoeiende tocht begrijp ik. Slapen doe je het liefst in je eigen bedje (mag hoor, kom maar ;-)), eten doe je zo te horen ook niet echt geweldig en dat gezeul met die loeizware backpack waar je dan vervolgens kilometers mee af moet leggen, Ga er maar aan staan!!! Rust is dan toch echt even heel belangrijk, pak die ook!

Liefs en ik spreek je snel weer
    Mamma X!

• 03 September 2012 - 17:04

Antoinette:

Hoi filmsterren,

Wat hebbben jullie weer een hoop gezien.Ik heb tegen Clau ook al een paar maal gezegd,neem jullie rust,jullie zijn pas 3 weken onderweg.Maar dat is de bezorgheid van de moeders.

Ik heb weer met plezier het verhaal gelezen.

X Antoinette

• 03 September 2012 - 19:48

Margriet Van Noort:

Wat maken jullie een hoop mee
    wel geweldig dit verslag
    maar jullie hebben het in elk geval naar je zin ,fijn hoor
    genieten hoor,dit maak je misschien nooit meer mee
    liefs en kusjes van margriet

• 05 September 2012 - 18:48

Opa En Oma:

We hebben weer genoten van je hele verhaal.
    Wij zijn zojuist thuis gekomen,en heb de comp aangezet voor je verslag.
    Het was weer enerverend om te lezen en zoals je moeder al zei neem je rust dan hou je het lang vol.
    groetjes opa en oma en natuurlijk kusjes.

• 06 September 2012 - 18:52

Ada Verweij:

Hier ben ik ook nog even!
    Wat een leuk verhaal weer,jullie maken zoveel mee en heel leuk om dat zo te lezen.
    Nou meiden heel veel plezier zo!!!en inderdaad neem jullie rust op zijn tijd,
    Een dikke knuffel voor jullie beiden xxxx liefssss oma.

• 07 September 2012 - 11:32

Naat:

Hahaha beetje late reactie maar ik heb het verhaal op mn telefoon zitten lezen... En als ik dan een reactie stuur dan komen er weer hele vreemde woorden uit!!
    Ik moest wel lachen om jullie alternatieve route... lekker ploegen door de modder voor een tempel wat eigenlijk wel een beetje tegenviel.... Aaah arme stakkers!!!

Ga vooral door met de verslagen want het leest lekker weg!

Groetjes Naat